ROESELARE – Uitzend- en selectiebedrijf Accent profileert zich opnieuw als digitaal pionier in de rekruteringssector. De succesvolle sollicitatie-app SWOP wordt namelijk uitgebreid met een wereldwijde primeur: een systeem waarbij iedereen die een geschikte kandidaat aanbrengt een geldbedrag krijgt. En wie zelf op zoek is naar werk en zichzelf aanbrengt door via de app te solliciteren,  krijgt dat bedrag als starters-fee. De boodschap: iedereen wordt headhunter. Maar je kan het ook zien als een doorbraak in de sharing economy.

Technologische ontwikkelingen hebben voor een doorbraak van de sharing economy gezorgd.  Accent nam twee jaar geleden in ons land het digitale voortouw door ook voor solliciteren diverse  apps te lanceren. SWOP is de succesvolle applicatie die kandidaten in staat stelt om door eenvoudig te swipen op de smartphone een job in hun buurt te vinden die echt bij hen past.  En ten laatste twee werkdagen na het solliciteren worden ze gecontacteerd.  “Dat grote succes is ook niet onlogisch”, zegt Lieven Van Nieuwenhuyze namens Accent. “Bij SWOP vinden de jongeren immers de technologie terug die ze ook gebruiken om te reizen, logies te vinden of om te daten. Erg intuïtief dus.  Nu gaan we mensen financieel belonen als ze jobs willen delen in hun eigen netwerk. Een eigen pan-Europees onderzoek van Accent bevestigt dat zowat iedereen jobs wil delen met zijn netwerk als daar iets mee te verdienen valt.” 

Wereldprimeur

SWOP speelt daar nu op in door dergelijke referrals financieel te belonen. Naast elk van de meer dan 11.000 vacatures die via SWOP te bekijken zijn, staat een bedrag vermeld tussen de 60 en de 1.500 euro. Voor alle jobs samen gaat het om een bedrag van meer dan 1 miljoen euro. Elke job die gedeeld wordt krijgt een unieke URL die altijd te traceren is naar de persoon die hem deelde. Als iemand via die link solliciteert en wordt aangenomen krijgt de persoon op wiens link geklikt werd het bij de vacature vermelde bedrag. “In één app zitten eigenlijk drie types referrals die geld opleveren:”, zegt Lieven Van Nieuwenhuyze. “Er is een external referral: je deelt vacatures in je netwerk of gewoon op sociale media. Als iemand die via jouw link solliciteerde wordt aangeworven krijg je het naast de vacature vermelde bedrag. Een internal referral is een zogenaamde bring a friend-actie.  Bedrijven kunnen jobs plaatsen op de SWOP app, er een bonus aan koppelen en als een eigen medewerker een kandidaat aanbrengt krijgt hij een fee als bonus bij zijn salaris. Finaal is er ook nog de auto-referral: wie zelf op zoek is naar werk kan een job zoeken via de SWOP app en zichzelf opgeven als kandidaat. Word je aangeworven heb je een job én meteen ook een starters-fee. Die combinatie in één app is wereldwijd uniek. We gaan die nu in België testen en dan Europees uitrollen. We verwachten er heel veel van.” 

Unieke aanpak

De SWOP app werd ondertussen al meer dan 50.000 keer gedownload, wat bijzonder succesvol is voor een Belgische app, en er werden al 2.072 mensen mee aangeworven. Accent is de voorbije 15 jaar erg snel gegroeid. Het biedt een brede waaier aan HR diensten aan, maar veroverde de markt vooral met een unieke aanpak. In België telt Accent 228 kantoren. Momenteel is het Franse investeringsfonds Naxicap meerderheidsaandeelhouder,  maar ook co-founder Conny Vandendriessche heeft nog steeds een belangrijke participatie.