Araani, een van de snelst groeiende en ook meest beloftevolle Kortrijkse start-ups, heeft zopas een cruciale kapitaalsverhoging doorgevoerd. Dat was nodig om de gigantische groei te onderbouwen. Op drie jaar tijd is de kmo doorgegroeid van 100.000 naar 600.000 euro omzet.

Sterke man achter Araani is de visionaire ondernemer Jo Versavel (ex-Devlonics, ex-Traficon). Hij zocht en vond een nieuwe niche in de branddetectie via video-analyse. In deze fase wordt 1 miljoen 350.000 euro aan vers kapitaal in het bedrijf gepompt. Ook na de net doorgevoerde kapitaalronde blijft Jo Versavel de belangrijkste aandeelhouder. Het management, met CEO Pieter Claerhout en CTO Maggy Baetens, komen op de tweede rij. Daarnaast hebben nog een aantal privé-investeerders en institutionelen de kapitaalronde onderschreven.

Araani wil zich vooral profileren met zijn vooruitstrevende technologie, die al grote namen uit de bedrijfswereld, zoals Unilin of Bayer, wist te overtuigen. De expansie komt nu nog in de eerste plaats van Europa. Maar op relatief korte termijn wil Araani ook meer en meer zijn handtekening zetten in het verre buitenland zoals in de VS, Zuid-Amerika of Australië, en dit via partnerships met lokale spelers. Vandaag werkt de start-up, met hoofdzetel aan de Kapel ter Bede in Kortrijk, met net geen tien mensen. Het bedrijft zoekt nu permanent vers bloed.