Deze week opent Bakkerij PAUL voor het eerst de deuren van zijn Oostendse vestiging. Dit gebeurt in aanwezigheid van Stef Meulemans, CEO Top Brands die de Belgische rechten heeft op het Franse merk, en van Johan Vande Lanotte. De burgemeester van Oostende zal woensdag het lint officieel doorknippen. PAUL heeft zijn roots in de buurt van het Franse Rijsel, meer bepaald in Croix. De retailgroep bestaat al sinds 1889.

Bakkerij PAUL, in Frankrijk zonder meer een begrip,  is sinds enkele jaren aan een grote opmars bezig binnen onze Belgische grenzen. Nu doet de Franse keten van luxebakkerijen ook onze kust aan, met een eerste vestiging in Oostende, de stad aan zee. Dit brengt de teller op 22 Belgische en 3 Vlaamse vestigingen (waarvan ook een in Kuurne).

Dat Bakkerij PAUL naar Oostende komt, is grotendeels het werk van de familie Vanmoerkerke. Voor Olivia Vanmoerkerke (de dochter van Mark Vanmoerkerke) is dit een belangrijke stap in de uitrol van een ambities vastgoedplan. De familie investeert fors in het kwalitatief verbouwen van winkelpanden. Een sterke architecturale uitstraling van die vastgoedprojecten is erg belangrijk om grote nationale en internationale spelers te overtuigen om te investeren in Oostende. “Door te hameren op de kwaliteit van architectuur en materialen, en door het niveau van organisatie en beheer konden wij in het verleden reeds grote spelers als America Today, Massimo Dutti, Foot Locker, Lensonline & Standaard Boekhandel naar Oostende trekken”, aldus Olivia Vanmoerkerke. “Maar ook jonge creatieve meerwaardezoekers als Louis by Coventry en Gino Bikes hielpen wij aan een pand dat past bij hun behoeftes. Boulangerie PAUL stond al lang op onze hot list, we zijn dan ook erg fier dat we deze grote naam aan ons lijstje kunnen toevoegen.”

De vastgoedvennootschap van de familie Vanmoerkerke renoveert en verhuurt sinds acht jaar winkelpanden in en rond Oostende met oog voor kwaliteit en duurzaamheid. De voorbije jaren werden zo intussen een twintigtal winkelvastgoedprojecten opgeleverd.