Van tijd tot tijd eens de corporate identity bijschaven, in het bedrijfsleven is het een klassiek gegeven. Rond deze tijd trekt ook Balta Group, de grootste fabrikant van textiel vloerbekleding in Europa en de op één na grootste ter wereld, een nieuw kleedje aan. Het bedrijf is ontstaan uit de West-Vlaamse ondernemingszin van de familie Balcaen. Sinds de oprichting in 1964 groeide Balta uit tot een dynamische groep met 8 productiesites wereldwijd, die met 3.400 medewerkers exporteert naar meer dan 100 landen. Het Amerikaanse investeringsfonds Lone Star is eigenaar van het bedrijf en predikt in samenspraak met het West-Vlaamse management een absolute groeikoers.

Balta staat voor nieuwe groei, nieuwe ambities en dus ook een nieuwe “look & feel”. Voor de make over deed Balta Group een beroep op de creativiteit van Squad Communication. Balta wil meer gaan investeren in employer-, product- en corporate branding”, aldus Geert Vanden Bossche, marketing directeur bij Balta. “Dit is de reden waarom we Squad de opdracht hebben gegeven om een nieuw logo & corporate identity te ontwikkelen. Het nieuwe logo moest passen bij de no-nonsense stijl van Balta en er jonger en frisser uitzien dan het huidige, ietwat verouderde logo. We zijn dan ook uiterst tevreden met het nieuwe logo en de bijpassende corporate identity uitgewerkt door Squad. De eerste reacties zijn uitermate positief. In de komende weken gaan we nu de roll-out doen naar alle vestigingen internationaal. Prima werk en een pluim voor het Squad Team.”

Het oorspronkelijke logo/lettertype was vrij oubollig en oogt nu een stuk beweeglijker, moderner en dynamischer. Aan de corporate kleur (blauw) werd niet geraakt. Als grafisch symbool werd gekozen voor een vierkant met daarin een detail uit de letter ‘B’. Dit visueel element refereert tevens naar de Griekse letter ‘gamma’, symbool voor sterkte, intensiteit, ordening, aanbod, scala. Sommigen zullen er zelfs een vogel in zien die zijn vleugels wijd uitspreidt en nieuwe horizonten opzoekt.

Squad uit Harelbeke, dat geleid wordt door Jan Deryckere, is een “lean & mean” communicatieteam dat zich met veel goesting en gedrevenheid vastbijt in producten, merken en doelgroepen, en dit volgens een no-nonsense aanpak die bij veel West-Vlaamse bedrijven in de smaak valt. Squad is reeds langer de vaste communicatiepartner van Balta en tekent tevens voor productlanceringen, merkcreatie, advertising, POS, of beursdeelnames.