Het Nederlandse Bavaria, de moedermaatschappij van Palm en van Rodenbach, heeft grote ambities met zijn twee Belgische biermerken. Palm krijgt liefst 20 miljoen euro investeringsgeld toegestopt, een enveloppe die vooral moet dienen om de brouwerij in Steenhuffel up te graden. Bavaria kondigde eerder dit jaar al aan dat ze Rodenbach wil herlanceren middels een opwaardering van het traditionele Roeselaarse biermerk.

Stilaan wordt duidelijker waar het met Rodenbach naar toe moet. In eigen land zal Rodenbach middels een grootscheepse campagne aan de Belgische kust de smaakpapillen van de consument proberen in beweging te zetten. Maar de ambities reiken ook verder. Het Nederlandse managementteam van Bavaria formuleert ook expliciete ambities op de Amerikaanse markt. Ook al is het fenomeen Trump een onbekende factor, zo laat Bavaria ook weten. De Amerikaanse consumenten kicken helemaal op speciaalbieren, en al zeker op speciaalbieren die uit België komen. Voor dergelijke bieren bestaat dubbel zoveel interesse als voor premium pils bieren. Ons land heeft een ijzeren reputatie te verdedigen in de VS. Bavaria ziet in Rodenbach een absolute speerpunt en wil er alles aan doen om met het Roeselaarse bier overzee te scoren. Soure ale bieren vallen erg in de smaak bij Amerikaanse bierconsumenten en daar kan Rodenbach maximaal profijt uit halen.