De problemen voor de luchthaven van Kortrijk- Wevelgem raken stilaan van de baan. In principe zal Belgocontrol instaan voor het beheer en het noodzakelijke instrumentarium om de regionale luchthaven opnieuw up-to-date maken. De voorbije zes maanden kon er alleen gevlogen worden mits ruim voldoende (5 kilometer) zichtbaarheid. Heel wat op de luchthaven gevestigde bedrijven als ook de Zuid West-Vlaamse ondernemersgemeenschap ondervonden daar de nefaste gevolgen van voor hun business. Belcontrol zal nu fors investeren in de infrastructuur. Naar verwachting tegen deze zomer zou de situatie uitgeklaard moeten zijn.

De luchthaven van Wevelgem heeft het aangepaste instrumentarium om “blind” te vliegen in huis maar mist de noodzakelijke certificatie voor de navigatiegeleiding. De voorbije jaren hebben de controlerende en bevoegde Belgische autoriteiten (DG Luchtvaart) een oogje dicht geknepen en de beheerder van het vliegveld, de WIVW (de West-Vlaamse Intercommunale Vliegveld Wevelgem), laten betijen. Een gedoogbeleid zeg maar. Maar vorig jaar ging het Europese agentschap EASA (European Agency for Savety Aviation) zich met de zaak  moeien, en eiste dus gecertifieerde begeleiding infrastructuur aan de grond. In oktober 2016 kregen alle gebruikers van de luchthaven via mail een kurkdroge mededeling van de WIVW met de aankondiging dat er niet meer IFR (op instrumenten) kon gevlogen worden.

De WIVW ruimt straks na vijf decennia beheer, de baan voor een driemanschap: de POM West-Vlaanderen (en dus de provincie) als hoofdaandeelhouder (57 procent), en het Vlaams Gewest (33 procent) en Leiedal (10 procent) als minderheidsaandeelhouders. Samen hebben ze zomer 2016 de vennootschap “Internationale Luchthaven Kortrijk-Wevelgem” opgericht. In de komende weken of maanden moet ook die aflossing van de wacht een feit zijn. Volgens député Jean de Bethune is in totaal 10 miljoen euro nodig is om de luchthaven helemaal up-to-date te maken aan de internationale standaarden. Vogens de Bethune is dat bedrag ook grotendeels gebudgetteerd.