Sinds 2006 beloont Designregio Kortrijk elke twee jaar de ontwerpers van de vijftig meest innoverende en creatieve producten uit de streek met een ‘Designregio Kortrijk Award’. De winnende ontwerpen worden bovendien gepubliceerd in het exclusieve DesignX50 boek. Boplan was twee maal aan het feest.

Boplan, met thuisbasis Moorsele, ontwerpt, ontwikkelt en produceert duurzame, efficiënte veiligheidssystemen voor veeleisende omgevingen. Centraal doel is de bescherming van mensen, voertuigen, gebouwen en infrastructuur. Boplan werkt voor klanten als Ford, BMW, Mars, Danone, Coca-Cola, Nestlé, Nike, Siemens en IKEA. “Wie aan design denkt, denkt heel waarschijnlijk niet aan industriële veiligheidsproducten”, stelt Tom Devoldere, product manager bij Boplan. “En toch is Boplan dit jaar precies met dat soort producten in de prijzen gevallen. Natuurlijk zijn we daar bijzonder trots op, temeer omdat we de enige fabrikant van industriële producten zijn onder de winnaars.”

De winnende producten zijn de ‘Rackbull’ rekbeschermer en de ‘KP’ kolombeschermers. De ‘Rackbull’ is een hoogwaardige, impactbestendige bescherming voor de stijlen van magazijnrekken. In geval van een aanrijding door een vorkheftruck, zal de ‘Rackbull’ de botsingsenergie grotendeels absorberen. Zo wordt lichamelijk letsel door rekinstortingen voorkomen en blijven de magazijnrekken schadevrij. De ‘KP’ kolombeschermers doen min of meer hetzelfde, maar dan voor kolommen, zuilen en pilaren in magazijnen, productiehallen, luchthavens en parkings. De beide producten maken deel uit van de FLEX IMPACT® serie, een modulaire set materialen en tools voor aanrij beveiliging.

Vorm volgt de functie

“Veiligheid in industriële omgevingen is onze core business”, aldus Tom Devoldere. “Als we tijdens de ontwerpfase van onze producten dus een afweging moeten maken tussen veiligheid en design, komt veiligheid altijd – en met grote voorsprong – op de eerste plaats. In dat opzicht was het voor ons een prettige verrassing dat de jury van Designregio Kortrijk ook het ‘form follows function’ design van onze producten wist te smaken”, aldus Tom Devoldere.