Matthew Taylor, de (Britse) CEO van Bekaert, kan in de media rekenen op veel krediet en lof. In de weekendkrant van De Tijd werd hij zowaar afgeschilderd als een soort halfgod. Hij is de man die het ingedommelde  West-Vlaamse industrieconcern wakker geschud heeft uit zijn winterslaap, heet het.

Taylor kwam als outsider bij Bekaert terecht in 2014. Voordien was hij vooral actief in de autosector (Ford, Land Rover). Bij Bekaert volgde hij toen Bert De Graeve op, die doorschoof naar het niveau van de raad van bestuur, het hoogste bestuursorgaan waarvan hij voorzitter werd. Volgens De Graeve zijn hij en Taylor bijzonder complementair. De resultaten bewijzen alvast dat Taylor de bakens aardig verzet. Zo steeg de winst van Bekaert in 2016 met liefst één derde. De  kwartaalomzet bereikte voor het eerste de kaap van de 1 miljard euro. Op de beurs blijft dit alles niet ongemerkt en piekt het aandeel behoorlijk. Sinds zijn aantreden, drie jaar terug, stond het aandeel nooit hoger.

Matthew Taylor is een echte hands on manager. Bijna de helft van zijn tijd reist hij de wereld rond om de Bekaert-filialen en de markt van binnenuit te leren kennen. Hij is ook het type van een echte no nonsense manager. “Waarom moet ik als CEO een beslissing ondertekenen waar al 26 handtekeningen onder staan van mensen die er vaak meer meer van af weten dan ik”, aldus Taylor. “Dit soort van dingen heb ik dan ook afgevoerd.” Ook over de Brexit -hij is zelf een Brit- heeft hij een uitgesproken mening die er op neer komt dat het te gek is voor woorden als een land zichzelf isoleert.