BRUGGE – Het technologiebedrijf Hexalina van Bruggeling Francis Chlarie lanceert samen met het online platform QuidProJobs een nieuw model voor online rekrutering gebaseerd op een blockchain toepassing. Het platform quidprojobs.com laat bedrijven toe om rechtstreeks in contact te treden met sollicitanten door gebruik te maken van hun online netwerken. Wie een talent en bedrijf met elkaar verbindt, wordt daar ook voor vergoed.

De digitale economie waarin grote online platformen opgang maken, opent op dat vlak nieuwe mogelijkheden. Francis Chlarie van Hexalina is daar meer dan wie ook van overtuigd: “Een bedrijf als AirBnB bijvoorbeeld linkt verhuurders en gasten met elkaar en gebruikt beoordelingen om de reputatie van beiden aan te tonen”, vertelt Chlarie. “Op zich is dat een stap vooruit, maar als gebruiker ben je niets met die online reputatie buiten AirBnB. Ze zit vast aan het platform. Daar hebben wij nu een oplossing voor.”

Hexalina bouwde een ‘Reputation-as-a-Service‘-concept uit waarbij iedereen een online reputatie kan uitbouwen die vanuit zijn of haar netwerk wordt gevalideerd en wordt opgeslagen in een blockchain. “We kunnen dan ondermeer een CV en werkervaring laten bevestigen door derde partijen”, zegt Francis Chlarie. “Maar ook jouw reputatie op verschillende platformen kan mee worden opgeslagen in de blockchain. Op die manier wordt je online reputatie transparant gemaakt en kan je er op verschillende platformen mee terecht. Je hoeft niet telkens van nul te herbeginnen.”

Referentieplatform

De toepassing is nu voor het eerst geïntegreerd in quidprojobs.com, een referentieplatform dat tegelijk een vernieuwend businessmodel introduceert. Door vacatures en talenten met elkaar in contact te brengen via online netwerken, kunnen bedrijven in contact komen met een massa ‘verborgen’ (lees: de niet-actief zoekende) talenten die buiten het bereik van rekruteerders blijven. “In de huidige war for talent die nog harder zal worden, is het een noodzaak om buiten de klassieke vijvers te kunnen vissen”, luidt het.

Rekruteerders en potentiële kandidaten worden gematcht door referentiegevers die mensen vanuit hun netwerk aanbrengen. “Voor elke match die effectief tot een arbeidscontract leidt, betaalt het aanwervende bedrijf een commissie en die commissie deelt QuidProJobs 50/50 met de referentiegever”, aldus Tom Lecluyse van QuidProJobs uit.

Vertrouwen en geloofwaardigheid

Voor deze business zijn vertrouwen en geloofwaardigheid van het digitale platform cruciaal. Daarom sloten QuidProJobs en Hexalina een partnership af. Het referentieplatform maakt gebruik van de “Reputation-as-a-Service” API van Hexalina. “Wij combineren verschillende dimensies in een ‘network value score’ voor elke deelnemer op het platform”, vertelt Francis Chlarie. “Dat betekent dat gebruikers veel meer krijgen dan een beoordeling in 5 sterren. Hun reputatie wordt bevestigd door interactie met anderen en de scores kunnen ook worden vergeleken met gelijkaardige deelnemers. Zo willen we vermijden dat mensen elkaar zouden promoten enkel en alleen om een hogere score te behalen.

De ‘network value score’ is een transparant gegeven: Hexalina slaat ze op in een blockchain. “Op die manier is de reputatie eigendom van elke individuele gebruiker en niet van het digitale platform”, besluit Chlarie. “Ze wordt dus meeneembaar naar andere digitale platformen. Zo zorgen wij ervoor dat gebruikers zelf hun reputatie in handen houden en willen we samen met hen het monopolie van grote platformen doorbreken.”

Hexalina wil deze ‘Reputation-as-a-service’ de komende maanden ook in het buitenland aanbieden.