Buda wil zich meer dan ooit alligneren op economisch DNA van Zuid West-Vlaanderen

buda-devosTien jaar geleden ontstond kunstencentrum BUDA na een fusie van kunstencentrum Limelight, danswerkplaats Dans in Kortrijk en mediafestival Beeldenstorm. In die tien jaar is BUDA uitgegroeid tot de grootste werkplaats voor theater en dans in Vlaanderen, bewijst het dat er een ruim publiek is voor kwalitatieve arthouse cinema en werd hun festival NEXT voor de Eurometropool Lille, Kortrijk, Tournai gelauwerd tot één van de twaalf meest toonaangevende festivals van Europa. Hiermee ontkracht BUDA dat er enkel plaats is voor een avant-garde kunstenaanbod in de gouden driehoek Antwerpen-Gent-Brussel, meer nog, het bewijst dat innovatie veelal in de periferie ontstaat.

BUDA is ook de grootste podiumkunstenwerkplaats in Vlaanderen. Met zo’n vijftig tot zestig nationale en internationale gezelschappen in residentie per jaar, is het Kortrijkse kunstencentrum uitgegroeid tot de grootste werkplaats voor theater en dans in Vlaanderen. Kunstenaars komen in Kortrijk werken na eigen (internationale) prospecties, vanuit diverse netwerken met andere Europese kunstencentra of geselecteerd uit de 500 aanvragen per jaar. Uitstekende accommodatie (5 repetitiestudio’s, 2 podiumzalen, 17 overnachtingsplaatsen), de luwte van de stad en een geëngageerd YES-team blijken voor veel kunstenaars een pluspunt. Niet enkel internationale kunstenaars met jarenlange ervaring passeren in de BUDA-studio’s, maar ook lokale en jonge (nog studerende) kunstenaars. Kunstencentrum BUDA kiest er bewust voor véél artiesten toe te laten in de uitgebreide infrastructuur en focus te houden op artistieke creatie en minder op presentatie.

Tien jaar BUDA is ook het uitgelezen moment om een balans op te maken. “BUDA is een logische verder zetting van het economische DNA van de stad en de regio,” heet het. “Deze regio telt veel innovatieve kmo’s en wendbare familiale ondernemingen, die niet alleen focussen op productiviteit, maar ook op creativiteit onder meer door de samenwerking met kunstenaars. Dit was bijvoorbeeld al vanaf het Interbellum het geval bij de gerenommeerde Kunstwerkstede De Coene. Die band willen we ook houden.” (KC)