Busworld Europe vindt medio oktober voor de allerlaatste keer plaats in Kortrijk, om binnen twee jaar te verhuizen naar het Heizelplateau in Brussel. De reden voor de verhuis is vrij eenvoudig: plaatsgebrek bij Kortrijk Xpo, spijts de huidige bezetting van 52.130 vierkante meter. Bijna honderd kandidaat-exposanten kwamen niet verder dan op een wachtlijst terecht. De beurs die in 1971 werd gesticht door Luc Glorieux, groeide de voorbije decennia tot een heuse hit, met 34.000 bezoekers en 350 exposanten uit 33 landen. Daarbij zestig nieuwe exposanten. Turkije spant de kroon met maar liefst 61 deelnemers.

In het vakblad Car & Bus getuigt Mieke Glorieux, dochter van en inmiddels directeur van Busworld, over de nakende editie. “Het wordt een emotioneel afscheid”, aldus Mieke Glorieux. “We kunnen ons nog steeds niet voorstellen dat dit de allerlaatste editie wordt in Kortrijk. Het wordt niet enkel emotioneel voor ons maar evenzeer voor de vele exposanten die al jaren naar Kortrijk afzakken. Finaal zal het ook iets doen met de medewerkers van Kortrijk Xpo.” Dat laatste is een relatief begrip, want Kortrijk Xpo zal in 2019 in Brussel alle diensten verlenen om van de beurs een succes te maken in de hoofdstad. Het kreeg daarvoor een mandaat.

Op de nakende vakbeurs zal duurzaamheid helemaal bovenaan de lijst van topics staan, met onder meer een stijgend aanbod aan elektrische bussen. Nu maar hopen dat de stad Kortrijk, zoals nog op de laatste editie, opnieuw niet iedereen in de gordijnen jaagt met het uitschrijven van parkeerbonnen (een vaste gewoonte bij grote beurzen, maar een contra productief initiatief voor het imago van de stad) of met een administratieve heksenjacht op chauffeurs die demonstratieritten verzorgen met bussen.