In zeer nauwe samenwerking met Colruyt hebben 9 Belgische telers aardappelen aangeplant voor een totale bruto oogst van 5000 ton. Het betreft een proefproject waarbij de aardappelen vanaf september 2017 in 78 Colruyt-winkels aan de klant aangeboden worden onder twee referenties van de huismerken van  Colruyt. In dit partnership met telers streeft Colruyt voor zijn klanten naar het aanbieden van een nog stabielere kwaliteit van aardappelen, en het verminderen van de import ervan.

In maart en april werden de vroege aardappelen voor het proefproject aangeplant door 4 telers in zand of zandleemgrond in West-Vlaanderen (50 hectare), en de latere aardappelen door 5 telers in zandleem/leemgrond in Wallonië (70 hectare). In West-Vlaanderen gaat het onder meer over De Aardappelhoeve in Tielt. Voor Bart Nemegheer, zaakvoerder van het bedrijf en zelf teler, is dit proefproject uniek: “Dit partnership waarin iedereen een even grote stem heeft, zal leiden tot een constantere kwaliteit in de aardappelen”, aldus Bart Nemegheer. “Bovendien leren we samen enorm veel bij. Het klimaat kan ons natuurlijk altijd parten spelen, maar dankzij de samenwerking hebben we toch diverse factoren beter in de hand.”

Het proefproject wordt in het voorjaar 2018 geëvalueerd. Een hele reeks parameters wordt dan beoordeeld, van de samenwerking tussen telers en Colruyt tot en met de feedback van de klant over de kwaliteit en smaak van de aardappelen. Colruyt Group is de eerste Belgische distributeur die een dergelijk partnership met lokale aardappeltelers opzet. Daar waar de telers vroeger weinig in contact kwamen met hun eindklant, de supermarkt, zaten ze nu mee aan tafel om het project vorm te geven. Telers en Colruyt hebben samen de variëteiten geselecteerd die het meest geschikt zijn. Ze hebben samen ook ambitieuze kwaliteitsafspraken gemaakt. Tijdens het groeiseizoen wordt de teelt van de aardappelen van dichtbij mee opgevolgd door Colruyt. In dit proefproject waarin voordelen en risico’s fair verdeeld zijn, wil Colruyt het lokale vakmanschap van de Belgische telers in de verf zetten, en hen minder afhankelijk maken van sterk schommelende prijzen. “Wij zijn aangenaam verrast door het enthousiasme waarbij de telers met ons in dit pilootproject willen stappen” aldus Rony Neufkens, afdelingschef aankoop groenten van Colruyt Group.