OOSTENDE – Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) heeft woensdagochtend een project rond duaal leren bezocht in de Oostendse vestiging van airconditioningproducent Daikin. Twee leerlingen van de Oostendse school Petrus en Paulus West, de 16-jarige Brent en de 17-jarige Owen, die deelnemen aan een proefproject, gaven de minister een rondleiding.

Petrus & Paulus West is een van de vier scholen, samen met scholen in Hoboken, Halle en Tessenderlo, die nu al binnen de studierichting Elektromechanische Technieken duaal leren aanbiedt. Minister Crevits ging een kijkje nemen op de werkvloer. “Het was fijn om onze passie en ervaring te kunnen delen met de minister”, aldus Brent en Owen. “We kijken uit naar nog meer leerlingen die samen met ons duaal willen leren, zeker nu dit vanaf 2019 een volwaardige leerweg wordt.”

Agoria Vlaanderen, de bedrijvenorganisatie van de technologische sector, is trekker van het proefproject Elektromechanische Technieken duaal leren, dat op 1 september 2017 effectief van start ging in het Technisch Secundair Onderwijs. Duaal leren in het secundair onderwijs, het volwassenenonderwijs en het hoger onderwijs is voor Agoria de leervorm van de toekomst. “Omdat leerlingen, cursisten en studenten zo het beste van twee werelden kunnen combineren”, aldus Peter Demuynck, algemeen directeur van Agoria Vlaanderen. “Een duale opleiding combineert kennen en kunnen. De jongeren zijn mee met de nieuwste technologieën, leren het beroep tussen professionals.”

Oproep aan bedrijven

Voor het slagen van duaal leren ziet Demuynck een verantwoordelijkheid voor de overheid, het bedrijfsleven, de leraren en de leerlingen. “De bedrijven, die kampen met een tekort aan technologisch talent, kunnen nog meer materiaal en inzichten delen”, aldus Demuynck. “Leraren kunnen via hun contacten met de bedrijfswereld zelf verder professionaliseren en leerlingen aanmoedigen om ook te leren in een bedrijf. De tijd van hokjes is voorbij.”

Ook voor bedrijven is duaal leren interessant, want zo kunnen ze geschoold personeel opleiden en zelfs aan hen verbinden, wat een oplossing kan bieden voor de arbeidskrapte in sommige regio’s. Nog dit: op vlak van duaal leren heeft ons land een onwaarschijnlijk grote achterstand ten opzichte van Frankrijk.