ZEDELGEM – IT-infrastructuur aanbieden aan bedrijven en een gecontroleerde, gezonde groei van de eigen organisatie: dat zijn de hoekstenen in de ondernemersvisie van het West-Vlaamse Dataplan. De kmo van zaakvoerder Billy Bogaert blaast dit jaar tien kaarsjes uit en is nog volop aan het groeien.  

Hoewel Dataplan dit jaar tien kaarsjes uitblaast, herinnert zaakvoerder Billy Bogaert zich als gisteren hoe hij en zijn toenmalige medevennoot een lokaal IT-bedrijf uit de grond stampten. “We hadden ervaring bij andere kmo’s opgedaan en achtten de tijd rijp om een eigen B2B-project te starten”, vertelt Bogaert die samen met Hannes Lierman de zaak aanstuurt. “Onze onderneming groeide snel uit tot een team van vijf medewerkers. Een belangrijke stap was de overname in 2016 van het Brugse Buro Center, waardoor de bestaande infrastructuuractiviteit met softwarediensten uitgebreid werd.”

Ondernemingen ontzorgen

Dataplan telt ondertussen 32 enthousiaste medewerkers met een diversiteit aan kennis, die voor u een flexibele en veilige IT-infrastructuur uitbouwen. Na een eerste analyse worden in overleg met de klanten de toekomstvisie en bedrijfsprocessen in kaart gebracht om tot een concreet stappenplan te komen voor hard- en software. “We zijn als Microsoft Partner namelijk niet aan één leverancier gebonden en reiken u een best of breed oplossing aan,” bevestigt Lierman. “Naast klassiekers als Office-365, Azure, Windows client/server kunnen kmo’s bij ons ook terecht voor Organimmo, de all-in-one software voor de vastgoedsector, en het ERP-pakket Corflow.”

Sleutelwoorden in de uitvoering zijn performantie, future proof en veiligheid voor uw data en netwerk. Via geavanceerde tools voor 24/7 remote monitoring en een efficiënte helpdesk worden problemen snel en proactief aangepakt. Dataplan heeft ook twee datacenters in eigen beheer maar stelt vast dat nog te weinig kmo’s stilstaan bij de vraag hoe ze de controle over hun gegevens kunnen bewaren of in de cloud kunnen laten wegschrijven. Ook de GDPR-uitdaging is brandend actueel.

Werknemers verzorgen

Naar aanleiding van de tiende verjaardag creëerde Dataplan naast een speciaal logo ook een nieuwe huisstijl en website. Om de verdere organische groei te faciliteren, wordt het bestaande bedrijfsgebouw uitgebreid zodat het plaats biedt aan 50 werknemers. Dat brengt Bogaert meteen tot zijn grootste uitdaging: de aanwerving en retentie van IT-personeel, want ook nu zijn extra medewerkers welkom. “We kijken bewust verder dan het loonzakje en zorgen voor een moderne en hippe werkomgeving, met bijvoorbeeld de mogelijkheid om een potje snooker te spelen of te gamen”, zeggen de zaakvoerders. “Daarnaast zijn openheid en inspraak belangrijke waarden in ons HR-beleid en organiseren we regelmatig iets buiten de werksfeer.”