KOEKELARE – Het Koekelaarse familiebedrijf Dekeyzer-Ossaer is niet aan zijn proefstuk toe als het gaat om het binnenhalen van awards. Dit maal kan het pronken met een toponderscheiding als ‘Factory of the Future’. 

Voor Fevia Vlaanderen, de federatie van de Vlaamse voedingsindustrie, en Flanders’ FOOD, het innovatieplatform voor de Vlaamse voedingsindustrie, bevestigen de awards dat Vlaamse voedingsbedrijven, waaronder heel wat kmo’s, een enorm potentieel hebben om via innovatie in te spelen op de uitdagingen van de toekomst. “Onze bedrijven zijn koplopers qua innovatie, maar de evolutie naar Industrie 4.0 zorgt ervoor dat voedingsbedrijven zich op verschillende vlakken moeten blijven aanpassen”, aldus Jan Vander Stichele, voorzitter van Flanders’ FOOD en van Fevia . “Zo moeten ze nog nauwer samenwerken met partners doorheen de keten of toegang krijgen tot de juiste kennis en data. Flanders’ FOOD heeft zich als centrum van de agrovoedingssector voorgenomen om de vele kmo’s in de sector hierbij te helpen.” 

Met Lantmännen Unibake en Dekeyzer-Ossaer gaan dit jaar opnieuw twee bedrijven uit de Vlaamse voedingsindustrie aan de haal met een Factory of the Future Award. De brood- en vleesproducent worden daarmee beloond als toekomstgerichte bedrijven die klaar zijn voor de uitdagingen van Industrie 4.0. “Factories of the Future zetten hard in op digitalisering, automatisatie én op medewerkers,” zegt Jan Vander Stichele. “De competenties die bedrijven in het Industrie 4.0 verhaal zullen nodig hebben veranderen wel, maar future proof bedrijven spelen hier net op in door hun medewerkers actief te betrekken en op te leiden.”

Kansen voor alle kmo’s

De Factory of the Future Award voor vleesverwerkend bedrijf Dekeyzer-Ossaer is volgens de jury het bewijs dat de evolutie naar Industrie 4.0 ook binnen het bereik van de vele kmo’s in de Vlaamse voedingsindustrie ligt. Ondanks een dalende vleesconsumptie groeide de kmo uit Koekelare de voorbije jaren in sneltempo. De samenwerkingen met verschillende exporterende producenten van bereide maaltijden zijn cruciaal voor die groei.

“Innovatie helpt ons om als kmo flexibel in te spelen op de vragen van onze klanten, bijvoorbeeld met ons e-commerce platform”, aldus Johan Dekeyzer, gedelegeerd bestuurder bij Dekeyzer-Ossaer. “Het helpt ook om beter samen te werken met partners in de keten. Ons motto is: als je niet kan delen, kan je niet vermenigvuldigen. Dankzij onze innovaties zochten en vonden we unieke oplossingen om producten lekkerder, gezonder en gebruiksvriendelijker aan te bieden of om budgetvriendelijker te produceren.”