Deerlijk,

Tijdens het vijfde Benelux Power congres van IBM en Common, dat plaatsvond in Eindhoven, werd Deknudt Frames officieel uitgeroepen tot winnaar met het meest vernieuwende softwareproject gerealiseerd met IBM-technologie. Common is een platform voor kennisuitwisseling tussen gebruikers van het IBM Power platform. IBM roemt Deknudt als rolmodel.

Deknudt kwam als primus naar voor uit een 40-tal inzendingen, allen uit de Benelux. De oplossing van Deknudt Frames overtuigde de jury in het bijzonder omwille van 2 belangrijke redenen. Vooreerst het concept waarbij Deknudt als leverancier aan zijn klanten-handelaars een volledig geïntegreerde e-commerce oplossing aanbiedt en daarbij ook de volledige dienstverlening voor zich neemt. Daarnaast de technische uitwerking van dit concept, waarbij de volledige website naadloos afgestemd is op de interne processen en databases voor orderverwerking, betaalverkeer en voorraadbeheer. Zelfs de hosting van de website gebeurt op de IBM Power machine van Deknudt Frames. De volledige toepassing werd ontwikkeld onder leiding van CD Invest hun IT consultant uit Oostkamp, in nauwe samenwerking met de interne IT-afdeling van Deknudt en Imageert uit Berchem (Antwerpen).

Het vernieuwende concept was eerder deze maand ook al tot bij de headquarters van IBM in New York ter ore gekomen. Men contacteerde Deknudt en stelde voor er een referentiecase over te publiceren. Een eer die in principe enkel multinationals te beurt valt. De West-Vlaamse kmo ging er graag op in. Hun case staat ondertussen op de website van IBM, wordt vertaald in 24 talen en zal ook op congressen over de hele wereld gebruikt worden.

Familiebedrijf bij uitstek

Het familiebedrijf Deknudt Frames, opgericht in 1923, is gespecialiseerd in het ontwerp, de productie en de verdeling van fotokaders en muurdecoraties. Om hun uitgebreid gamma tot bij de eindconsument te brengen, kan dit bedrijf rekenen op een zeer breed netwerk van detailhandelaars in gans Europa. Het is echter niet mogelijk voor deze handelaars om het volledige gamma in de fysieke winkel aan te bieden waardoor zowel de klant en bijgevolg ook Deknudt heel wat verkoopkansen misten. Een strategische oefening in samenwerking met de beroepsfederatie Fedustria en Vlerick School of Management resulteerde in een vernieuwd business model waarbij e-commerce toegevoegd werd aan de reeds bestaande distributiekanalen.