Je bent jong en je wil wat. Met deze filosofie in het achterhoofd hebben dertien jonge en met elkaar bevriende West-Vlaamse bedrijfsleiders zich verenigd rond een uniek project maar ook gekoppeld aan een uniek doel. Deze zomer klimmen ze naar de top van de legendarische Mont Blanc. Ondernemers zijn het gewoon om zichzelf hoge doelen te stellen en steeds hoger te klimmen. Als ze naar het dak van Europa trekken, doen ze dat niet zomaar maar wel om twee sociale doelen te helpen financieren. Deze week nodigden de “dertien” familie, vrienden en kennissen uit naar restaurant Saint-Cornil in Aalbeke om er een fundraising te organiseren. Het werd een kassucces. De opbrengst gaat enerzijds naar YouthStart (stimuleert ondernemingszin bij kansen zoekende jongeren door hen een trainingsprogramma
aan te bieden dat praktijkgericht, ondernemend, interactief en creatief is) en anderzijds naar Louckas (jongentje die op zijn tweede zwaar verbrand is geraakt en nog altijd zware operaties moet ondergaan).

De expeditie “Mission Mont Blanc” ging van start op 10 januari 2017. Initiatiefnemer is Robbert Desmet (CEO van Woodstoxx). Onder begeleiding van de Climbing Managers (een organisatie van en voor ondernemers met Bjorn Vandewege als expeditieleider) startten deze ondernemers de voorbije maanden een voorbereidingstraject. Naast de fysieke voorbereiding staat er ook een leiderschapstraject op het programma. De ene maand gaat dat over profilering van de deelnemers de andere maand staat communicatie op de agenda. Op de maandelijkse verplichte workshops wordt de cohesie van de groep verder opgetild door een actieve vorm van netwerking. De deelnemende ondernemers hebben al een uitdagende Ardennen-tocht gemaakt van 27 km (een enkeling zelfs met een gebroken enkel), een hoogtekamer op 4000 meter getrotseerd aan de universiteit van Leuven, ijs-technieken en gletsjerwandelen ondergaan in een indoor skipiste. Wekelijks trekken ze ook naar de West-Vlaamse Mont Blanc, de Kemmelberg, om er met een gevulde rugzak van 15 kilogram zichzelf in het zweet te werken. Kortom: een loodzware voorbereiding voor een alvast niet te onderschatten expeditie.

Op 25 augustus eindigt het traject in Chamonix met de beklimming van de Mont Blanc. Maar eerst zullen de ondernemers nog verschillende acclimatisatie-tochten dienen te maken om zich voor te bereiden op de hoogte. Op 12 augustus zullen ze hun hoogtestage starten en moet de harde voorbereiding zijn vruchten afwerpen. Made in West-Vlaanderen zal verslag uitbrengen van de expeditie. De leden van Mission Mont Blanc zijn Robbert Desmet, Jan Maes (Revor), Christof Malysse (Lobster Fish), Steven Malysse (O’Learys), Jeroen Beeuwsaert (Beeuwsaert Construct), Kristof Naert (Naert BVBA), Grégory Minne (Woodstoxx), Emmanuel Blomme (Jules Destrooper), Pieter Vinckier (Vinckier Bouwmaterialen), Miguel Garcia (Liquid Floors), Bert Destrooper (Destrooper), Christoph Billiet (Billiet Vanlaere) en Jean Glorieux (Skylux).