Na vijf jaar werking blijkt dat het Historium het meest bezochte museum van Brugge is met dit jaar vermoedelijk 200 000 bezoekers. Met dank aan enkele West-Vlaamse  ondernemersfamilies die er hun visie en hun kapitaal in stopten.

Brugge heeft aan musea geen te kort. Nog een museum erbij? Dat leek vijf jaar terug van het goede te veel. Maar kijk, vandaag prijkt het Historium op plaats nummer één. De Roeselaarse families Claeys en De Nolf, aangevuld met de familie Van Damme (baron Hugo Van Damme) geloofden er sterk in dat ze het verschil konden maken. De succesformule? Ze lieten het museum runnen als een bedrijf. Regelmatig investeren en vernieuwen, samenwerkingen opzetten met partners (bijvoorbeeld met de Makers van Brugge vorige zomer), nieuwe parcours aanleggen (family trail, straks Christmas trail) en het brengen van nieuwe ervaringen door toepassing van nieuwe technologieën zoals (interactieve) virtual reality (VR). Nu neemt 95 procent van de individuele bezoekers er VR al bij (zaterdag 25 november kunnen bezoekers VR gratis gebruiken, naar aanleiding van vijfde verjaardag, nvdr).

Historium stevent, na het moeilijkere jaar 2016 (168.000 tickets), opnieuw af op 200.000 bezoekers. Het museum op de Grote Markt schetst een historisch verantwoord beeld van het middeleeuwse Brugge te tijde van Jan van Eyck. Het Historium werd in april 2012 boven de doopvont gehouden. Bij de investeerders van het eerste uur was ook de Oostendse familie Brackx (toen nog Jetair), maar inmiddels is ze uit het kapitaal verdwenen.