BRUGGE – De voorbije dagen maakte de Pulse Foundation bekend welke tien Belgische scale-ups het koppelt aan ervaren ondernemers. De bedoeling is jonge Belgische bedrijven te helpen uitgroeien tot de Bekaerts of de Picanols van morgen. Geert Roelens, ex-Bekaert en gewezen CEO van Beaulieu, begeleidt als mentor het Waals-Brabantse Tessares, dat technologie ontwikkelde om de internettoegang in afgelegen gebieden te verbeteren.

Dat Tessares bijzonder beloftevol is, mag al blijken uit het feit dat telecomoperator Proximus onlangs nog drie miljoen euro pompte in Tessares, een spin-off van de UCL. De start-up ontwikkelt technologie om vaste internetverbindingen te leveren via 4G-masten. Proximus lanceert rond die technologie ook een commercieel aanbod. Tessares levert technologie aan zij die ver wonen van telefooncentrales, waardoor de snelheid van hun adsl-verbinding erg traag is. Door die verbindingen te combineren met een mobiel 4G-signaal kan de internetsnelheid gevoelig opgekrikt worden, tot vijftien megabits per seconde extra.

De start-up uit Louvain-la-Neuve heeft, naast Proximus, ook al contracten afgesloten met KPN in Nederland en Telia in Litouwen. Andere overeenkomsten zitten momenteel in een laatste fase. In totaal maken al vijftienduizend gezinnen gebruik van de technologie. In België heeft Proximus zopas overtuigende tests afgewerkt in landelijke zones verspreid over heel Wallonië en rond deze tijd werd begonnen met de nationale uitrol. De ‘Digitale Agenda’ van de EU voorziet dat alle Europeanen tegen 2020 over een internettoegang van ten minste 30 Mbps moeten kunnen beschikken en de helft van de gezinnen over ten minste 100 Mbps.

Tessares stelt nu 28 mensen tewerk. Met de fondsenwerving wil het bedrijf zijn product nog verbeteren en zijn groei en internationale ontwikkeling voortzetten. Naast Proximus stappen ook Vives II (Louvain Technology Fund) en de Waalse investeringsmaatschappij SRIW mee in het kapitaal.

Ondernemers voor ondernemers

Het acceleratieprogramma, waarvoor Pulse Foundation samenwerkt met Agoria, EY, Sirris, imec, DataScouts en Universum, wil zich onderscheiden van andere begeleidingsprogramma’s door er een programma voor en door ondernemers van te maken. Volgens Paul Bosmans, de CEO van Pulse Foundation, worden te veel andere begeleidingsprogramma’s beheerd door consultants, academici en ambtenaren in plaats van ondernemers. Uit de 24 bedrijven die zich inschreven, werden tien deelnemers gekozen die gekoppeld werden aan een ondernemer die zijn sporen al heeft verdiend. De duo’s zullen nu eerst samen een groeistrategie bepalen, die de bedrijven de komende tien maanden moeten uitvoeren. Om de impact van de coaches op de jonge ondernemers te meten, zullen de prestaties van de deelnemende bedrijven worden vergeleken met die van andere bedrijven.