De Heulse uitgeverij INNI geeft rond deze tijd een nieuw boek uit: “Zakelijk China, scherp in beeld gebracht”. China, het echte China van vandaag, is ondanks enige belangstelling van de media nog altijd een grote onbekende. Vlaanderen kent China niet of blijft steken in verouderde vooroordelen. Dit boek leidt de lezer door de talrijke zakelijke, politieke, culturele en andere waarden die China te bieden heeft. Het is een praktische gids voor wie China met kennis van zaken wil verkennen en voor wie als ondernemer overweegt om met Chinezen samen te werken.

De auteur, Frans Vandenbosch heeft jarenlang in China gewerkt en gewoond. Hij spreekt Chinees en kent China van binnenuit. “Zakendoen met Chinezen of een bedrijf opzetten in China vergt een totaal andere aanpak dan in enig ander land”, aldus de auteur. “Vele van onze Vlaamse bedrijven hebben al een vestiging in China of overwegen om dat te doen. Vaak worden zij daartoe gedwongen door economische of politieke omstandigheden. Sommigen hebben ook al gehoord over de haast onbegrensde mogelijkheden en willen het zelf ook eens proberen. Goed advies is dus belangrijk. Maak je huiswerk, maak een heel duidelijk businessplan. Bepaal vooraf hoeveel werkkapitaal je nodig hebt en schat je cashflow voor de volgende 10 jaar. Zet ambitieuze doelen, weet wat je wil bereiken in China, vooral op lange termijn. In China is er geen plaats voor avonturiers. Die worden er snel uitgefilterd.”

Auteur Frans Vandenbosch heeft tijdens zijn professionele activiteiten in China heel wat bedrijven ondersteund in de automobiel-, medische, elektronica- en kunststofverwerkende sector. Hij was gastdocent aan de Qingdao-universiteit, keynotespreker op conferenties voor Chinese ondernemers en gaf interviews voor Chinese zakelijke tijdschriften. Als technology director heeft hij de styling, design en engineering geleid bij TGI, het grootste Chinese ontwerpbureau voor Chinese auto’s.