Group Daenens, gevestigd in Brugge, organiseerde de voorbije dagen in Gentbrugge een ontmoeting en uitwisseling met een delegatie van de Commissie Economie van het Vlaams Parlement. Met dit overleg wil Group Daenens het economische en maatschappelijke belang van de huishoudhulp in de verf zetten.  

Group Daenens is gepikt en gemazeld in de sector van de dienstenchequebedrijven. Diverse thema’s, die in deze sector actueel zijn waaronder ook sommige knelpunten en uitdagingen, kwamen tijdens dit leerzame beraad aan bod. Group Daenens is via zijn twee operationele units Dienstenaanhuis en Makkie één van de grootste en significante spelers op de Vlaamse markt van huishoudelijke diensten via het instrument van de dienstencheques.

Group Daenens zet sterk in op diversiteit binnen het team dat nu al 3.785 medewerkers tel. Net zoals de parlementaire commissie onderkent ook Group Daenens het belang van arbeid en tewerkstelling in onze samenleving. “Daarom blijven we zoeken naar nieuwe collega’s en hebben we daarbij ook aandacht voor hen die minder gemakkelijk aansluiting vinden met de actuele arbeidsmarkt, zoals mensen met een buitenlandse origine of 55-plussers”, het het bij Group Daenens. “We investeren doelgericht in een adequate omkadering, een degelijke persoonlijke begeleiding en continue opleiding van onze medewerkers. We ondersteunen ook het antidiscriminatiebeleid van de Vlaamse regering en we begroeten de acties in dit verband.”

Wortels in de sociale economie

Tijdens het bezoek werd bekend gemaakt dat Group Daenens en zijn CEO Nico Daenens op zoek gaan naar liefst 500 extra-collega’s. Het Brugse dienstenchequebedrijf is tot op vandaag familiaal en dus onafhankelijke gebleven. Het is sinds 2004 actief in de sector van huishoudelijke taken via dienstencheques en opereert anno 2017 met 46 kantoren in de 5 Vlaamse provincies, onder de merknamen Makkie en Dienstenaanhuis. Daarmee worden circa 22.000 klanten (huishoudens) bereikt. Groep Daenens heeft zijn wortels in de sociale economie en deze sociale dimensie blijft hoog in het vaandel staan. “In die optiek zetten we ook in op een partnership met diverse PWA’ s (Plaatselijk WerkgelegenheidsAgentschap) en OCMW’s in Vlaanderen van wie wij de afdeling ‘poetsen met dienstencheques’ via een duurzame overeenkomst hebben overgenomen en bestendigd”, aldus CEO Nico Daenens.