Op 2 juni ondertekende het havenbestuur van Zeebrugge een Memorandum of Understanding (MoU) met China Development Bank en met Changjiu Logistics Group. Joachim Coens, gedelegeerd bestuurder MBZ, ondertekende de akkoorden in Brussel. De ondertekening gebeurde in aanwezigheid van de Chinese premier Keqiang Li en de Belgische premier Charles Michel, wat wijst op het belang van de deal.

Het havenbestuur van Zeebrugge en China Development Bank willen het marktvoordeel van de zeehaven van Brugge combineren met de financiële sterkte van de China Development Bank en bouwen daarom aan een nieuw strategisch partnerschap. De MoU stelt dat China Development Bank zich engageert om financiële steun te bieden aan Chinese exporterende bedrijven die in Zeebrugge een distributiecentrum willen oprichten. China Development Bank zal ook financiële steun bieden aan het ‘Silk Road Platform’ project dat in oktober 2016 werd gelanceerd door China COSCO Shipping Corporation, China Minmetals Corporation en het havenbestuur van Zeebrugge in oktober 2016. Kortom: de MoU zal de handel en goederenstroom tussen China en Europa via Zeebrugge versterken.

Met Changjiu Logistics Group ondertekende het havenbestuur dan weer een overeenkomst voor de lancering van de China Europe Railway “Heilongjiang-Zeebrugge”. De frequentie van de trein is 4 tot 6 diensten per week, in totaal meer dan 300 vertrekken per jaar. Op elke trein worden 225 VOLVO wagens geladen. De transit tijd tussen de twee bestemming bedraagt minder dan 20 dagen. Jaarlijks komen er zo 24.000 nieuwe Volvo wagens, met een totale waarde van 600 miljoen euro, naar Zeebrugge om van daaruit verder verdeeld te worden.