Voor de haven van Zeebrugge was het jaar 2016 er een met twee gezichten. Een boerenjaar en een apenjaar als het ware. Het goede nieuws was dat veel parameters in de lift zaten. De overslag van auto’s toonde voor de zoveelste maal op rij groei. Zeebrugge is zoals bekend de grootste overslaghaven ter wereld voor voertuigen. In 2016 werden liefst 2,7 miljoen auto’s op de kade afgezet, ofte een progressie met 14 procent tegenover het jaar voordien. De West-Vlaamse haven is nog lang geen cruisehaven, maar dat wil niet zeggen dat er ook daar geen vooruitgang geboekt wordt. 142 cruiseschepen zetten 744.000 passagiers in Zeebrugge af. Ook de ro-ro activiteit ging er op vooruit met bijna 7 procent tot 14,3 miljoen ton.

Het minder goede nieuws was de aangekondigde Brexit. Zeebrugge is vrij afhankelijk van trafiek van en naar het Britse continent, en voorman Joachim Coens noemt zijn haven eigenlijk “een Britse haven”. Maar hij zegt in deze fase nog geenszins te panikeren. Pas als er hoge taksen of quota’s uit de kast komen, is er echt een probleem. Afwachten dus, aldus Coens. Ronduit tegenvallend is ook de containertrafiek die blijft afnemen. In 2010 had Zeebrugge nog een bereik van 1,5 miljoen containers en ooit waren het er 5 miljoen per jaar. Nu worden er nog hooguit 300.000 maritieme containers geteld (naast 1,1 miljoen containers via trucks) en dat betekent echt wel een vrije val. In die activiteit wordt 2017 een vrij cruciaal jaar, vindt Joachim Coens.