Zeebrugge

Sinds begin december verzorgt privé spooroperator Lineas dagelijkse aansluitingen tussen drie terminals in de haven van Zeebrugge en zijn Europese Green Xpress Network. Met deze optimalisatie van de spoorontsluiting van Zeebrugge werken de haven en Lineas samen aan het realiseren van verdere ‘modal shift’ naar het spoor.

De Zeehaven van Brugge bevindt zich op een strategische plaats in Europa. Vele goederen moeten vanuit de haven hun weg vinden naar het Europese hinterland, zoals Italië, Zwitserland, Duitsland, Frankrijk en andere landen. Om het drukke wegverkeer te ontlasten en om te beantwoorden aan de verschillende vragen in de markt, moet het goederenvervoer over de weg verschuiven naar vervoer via het spoor. Daarom hebben Lineas en de haven van Zeebrugge de handen in elkaar geslagen om het spooraanbod tussen de haven en de belangrijkste Europese bestemmingen beter op elkaar af te stemmen en van Zeebrugge een echte spoorhub te maken.

Dagelijkse verbinding, kortst mogelijke transittijd, betrouwbare connecties

Doordat de haven van Zeebrugge rechtstreeks wordt aangesloten op het Green Xpress Network, een netwerk van directe, frequente spoorverbindingen tussen Europese economische centra, kan een lading vanuit Zeebrugge de volgende dag zijn Europese bestemming bereiken (en andersom). Hiermee wordt het goederenvervoer via spoor aantrekkelijker en rendabeler dan via de weg, laat de haven weten. Door deze nieuwe verbindingen wordt Zeebrugge nu ook verbonden met Zwitserland (Basel), Oostenrijk (Wenen, Graz/Welz), Slowakije (Bratislava), Duitsland (Köln, Ludwigshafen/Mannheim), Italië (Milano), Spanje (Madrid, Tarragona, Hendaye, Granollers), de Tsjechische Republiek (Lovosice), Zweden (Malmö) en de havens van Rotterdam en Le Havre.

Lineas verzorgt op elke werkdag een vertrek en aankomst van en naar 3 terminals in Zeebrugge (C.RO Ports en P&O Ferries voor de shortsea en Cosco Shipping Ports Zeebrugge Terminal voor de deepsea), met een aangepast tijdsschema zodat de ladingen nog dezelfde dag op weg worden gezet. Volgens Joachim Coens, CEO Port of Zeebrugge/MBZ, betekent deze spoorontsluiting een versterking van de intermodale aanbiedingen tot diep in Europa. “Deze intermodaliteit is onze sterkste troef”, aldus Coens.

Lineas zegt dat het zal blijven inzetten op de verdere uitbouw van het Green Xpress Network. Begin volgend jaar starten een aantal nieuwe Europese bestemmingen op. Lineas is een van de grootste privé-vrachtvervoerders per spoor in Europa.