Bij voedingsbedrijf Meli (Veurne) geeft CEO Philip Cammaert de fakkel door aan zijn opvolger Koen Steurbaut. De historische machtsoverdracht is meteen ook het sein om nieuwe ambities te formuleren. Een en ander blijkt uit een coverinterview van het blad Ondernemers, het magazine van Voka West-Vlaanderen.

Philip Cammaert mocht als extra muros bijna twintig jaar lang de zaak leiden namens de familie Florizoone die eigenaar is van het honingbedrijf. De CEO kweet zich van zijn taak met klasse en bravoure. De zoektocht naar een geschikte opvolger was dan ook niet evident. Na een lange en vooral ook diepgaande selectieprocedure kwam Gentenaar Koen Steurbaut als beste kandidaat naar voor. De opvolger verdiende zijn strepen onder meer bij Masterfoods en bij Lego Belgium.

Koen Steurbaut mocht zich de voorbije maanden in alle stilte inwerken. De nieuwe numero uno formuleert ook meteen torenhoge ambities. Zo staat Meli voor het eerst in twintig jaar (na de dioxinecrisis viel een deel van de export weg) opnieuw op het punt om zijn producten te verkopen in China. “Stel dat één op tien Chinezen ons product lust, dan is dat big business”, aldus Steurbaut. Het jaar 2017 moet het jaar van de grote doorbraak worden op de Chinese markt.

Meli tekent vandaag voor een omzet van om en bij de 45 miljoen euro. China alleen al zou kunnen zorgen voor een spectaculaire groei van dat cijfer.

foto: Dries Decorte