Dit weekend vertrekken tweehonderd “Howesters” richting Japan, het mekka inzake nieuwe technologie. Studenten van vier Kortrijkse opleidingen zullen er, samen met twintig ondernemers, bedrijfsbezoeken brengen, maar zullen er ook netwerken met lokale studenten en ondernemers. Howest is hiermee de eerste hogeschool die in groten getale naar Japan trekt. De reis werd de voorbije maanden al tot in de details voorbereid (zie foto).
In tijden dat de meeste bedrijven en onderwijsinstellingen massaal richting Silicon Valley trekken, gaat Howest, de hogeschool West-Vlaanderen, net dat stapje verder.
Na vijftien jaar bezoeken aan de Verenigde Staten wil de hogeschool de platgetreden paden verlaten en richt het zijn focus op andere oorden. Howest is niet voor het eerst actief in het Verre Oosten. “Daar waar samenwerkingsverbanden met Chinese en Indische partneruniversiteiten al langer in de traditie van Howest ingeburgerd zijn, richten we nu het steven op Japan”, aldus Tom Delmotte namens Howest. “En dat is geen toeval. In de wereld van de digitale toepassingen en ontwerpstudio’s is
Japan al langer wereldtop.” De delegatie bestaat uit studenten Digital Arts and Entertainment, Industrieel Productontwerpen, New Media and Communication Technology (NMCT) en Toerisme- en recreatiemanagement. Ze krijgen het gezelschap van een heuse businessdelegatie met onder meer Frans Hoorelbeke (Europees topman bij Daikin), algemeen directeur Lode De Geyter, Veerle de Mey (Voka West-Vlaanderen) en Signpost dat een aantal directeurs secundair onderwijs meeneemt.
Het programma oogt veelbelovend.
De delegatie doet wereldspelers aan als Sony, Daikin, Panasonic, Bridgestone, Hitachen en Canon, maar heeft ook een ontmoetingsavond met bedrijfsleiders en een workshop rond de organisatie van de komende Olympische Spelen. Met deze grensverleggende studiereis anticipeert Howest andermaal op de toekomst. Een toekomst waarin volgens ons een steeds grotere rol weggelegd is voor Japan.