Interieur zet meer dan ooit in op topkwaliteit

van-duysenVlaams minister van Cultuur Sven Gatz heeft bij de opening van de Kortrijkse Biënnale Interieur de Vlaamse Cultuurprijs Vormgeving uitgereikt aan Oost-Vlaming Vincent Van Duysen. Aan de prijs is een bedrag van 10.000 euro verbonden en een bronzen kunstwerk. Vincent Van Duysen (°62, Lokeren), studeerde architectuur aan Sint-Lucas in Gent en richtte in 1990 zijn eigen studio op in Antwerpen. Van daaruit werkte hij zich op tot één van de meest gerespecteerde en vooraanstaande Belgische architect-vormgevers. “De visie waarmee ik aan de slag ging sinds het begin van mijn loopbaan, inmiddels dertig jaar geleden, is hierin zeer bepalend geweest,” aldus Van Duysen. “Intuïtief voel ik sinds mijn studie architectuur aan dat vormgeving niet beperkt blijft tot het architecturale en zo breed mogelijk moet bekeken worden zonder onderscheid tussen interieur, meubelontwerp en architectuur.” De jury looft de focus op de essentie en de klassieke esthetiek die Van Duysen nastreeft. Zijn ontwerpen zijn sober, maar toch warm en vol leven. Hierdoor oogt zijn werk steevast tijdloos en ook duurzaam, vermits veel van zijn ontwerpen zeer lang in productie blijven. Vincent Van Duysen runt zijn eigen bureau. Zijn veelzijdige praktijk en zijn visie, waarin hij architectuur, interieur en object samenbrengt, geven volgens de jury een grote meerwaarde aan zijn vormentaal. Door het functioneren van meubels en objecten in ruimtelijke context te bekijken, weet Van Duysen techniciteit en functionaliteit uitmuntend te verzoenen met zijn eigen artistieke signatuur. Als kersvers creatief directeur van de Italiaanse meubelgroep Molteni&C, bewijst Van Duysen dat zijn totaalvisie tegelijkertijd modern én tijdloos is. Hij ontwerpt zowel voor de Belgische merken Tribu, When Objects Work en Bulo, als internationaal voor fabrikanten als B&B Italia, Flos en Herman Miller.

Vincent Van Duysen is één van de tientallen topontwerpers die op Interieur te bewonderen zijn, naast grote namen uit het bedrijfsleven. Onder impuls van Jo Libeer en Colette Deceuninck maakte de Kortrijkse designbeurs deze editie een radicale keuze voor topkwaliteit en voor avant-garde. De beurs mag dan al een ietsje kleiner ogen, de keuze voor het neusje van de zalm blijkt een goede zet. Ook de aanwezige standhouders reageren bijzonder enthousiast op deze strategische keuze. “Na het eerste weekend  kunnen we zeggen dat ook het publiek deze aanpak danig naar waarde weet te schatten,” aldus Jo Libeer en Colette Deceuninck. (KC)