Hoog bezoek deze week bij de Kortrijkse start-up Smappee. Maroš Šefčovič, vicevoorzitter van de Europese Commissie belast met energie-unie, en federaal minister van Energie en Leefmilieu Marie-Christine Marghem maakten er hun opwachting. Ze deden dat in het kader van innovatie voor consumenten op het gebied van energie en milieu. Het cleantechbedrijf Smappee maakt slimme energiemonitors met bijhorende app die bedrijven of gezinnen in staat stellen om duurzaam om te gaan met hun energie. De bezoekers kregen een rondleiding en uitleg over de werking van Smappee. Daarnaast lichtte het bedrijf, dat zijn vijfjarig bestaan viert, ook de plannen van zijn CEO Stefan Grosjean toe om een incubator voor innovatieve energiestart-ups te bouwen in Kortrijk.

“We willen de bevolking graag meer betrekken bij het energiebeleid”, aldus minister Marghem. “Innovatieve oplossingen zoals slimme energiemeters kunnen daarbij helpen.” In Vlaanderen start vanaf 1 januari 2019 de uitrol van de slimme meter. We zijn bij de laatsten in Europa, maar buiten Duitsland wel het enige land dat consumenten echt inzicht zal geven in hun energieverbruik. Dat kan met innovaties zoals slimme energiemonitors die je aansluit op de zekeringskast, of straks ook met de slimme meter, waarmee gebruikers hun verbruik in realtime kunnen zien en bijsturen via een app. Zo controleer je makkelijk het energieverbruik en bespaar je op je factuur. Bovendien werken consumenten hierbij ook mee aan het bereiken van de milieudoelstellingen.”

Tijdens het bezoek trakteerde Stefan Grosjean, CEO en oprichter van Smappee, de genodigden op een demo van de Smappee-energiemonitors: “De grootste troef van Smappee is dat iedereen ermee aan de slag kan”, aldus de CEO. “De app toont in realtime het energieverbruik tot op toestelniveau waardoor je meteen actie kan ondernemen. Je hoeft geen jaar te wachten, tot wanneer je energiefactuur in de bus ligt. Dat zorgt op termijn voor een duurzame gedragsverandering. Daarnaast is Smappee klaar voor een toekomst met een gedecentraliseerd energienetwerk. Smappee zal het energiegebruik optimaliseren en zorgen dat er weinig of geen energie wordt afgenomen van het net bij hoge prijzen. Consumenten zullen ook peer-to-peer energie kunnen aan- en verkopen naargelang hun noden.”

Op vijf jaar tijd lanceerde Smappee al vijf producten voor consumenten en bedrijven, en werden er verkoopkanalen uitgebouwd in 85 landen. van een start-up is de kmo inmiddels gegroeid naar een bedrijf met een 40-tal medewerkers. Sinds kort is er ook een team actief op de Amerikaanse markt.” Stefan Grosjean is als pionier in het bedrijfsleven bepaald niet aan zijn proefstuk toe. Eerder richtte de ondernemer EnergyICT op, dat hij uitbouwde tot wereldwijde marktleider en verkocht aan de groep die nu Honeywell is.