Joachim Coens (Haven Zeebrugge) toont zich ambitieus

coensIn een gesprek met de krant De Tijd toont Joachim Coens, de voorman van de haven van van Zeebrugge, zich uitermate ambitieus. Hij wil van Zeebrugge meer dan ooit dé pleisterplaats maken voor het inklaren en verschepen van auto’s. Nu al mag de West-Vlaamse haven zich de grootste “autohaven” ter wereld noemen. Liefst 2,8 miljoen auto’s transiteren dit jaar via Zeebrugge. In 2015 was dat nog 2,4 miljoen. 1,4 wagens waren toen bestemd voor de export, 1 miljoen wagens zijn bestemd voor de import.

Nu het containertrafiek in Zeebrugge slabakt, wil Joachim Coens de lat nog beduidend hoger leggen als het gaat om auto overslag. “Tegen 2020 mikken we op 3,4 miljoen auto’s,” aldus Coens. Als belangrijkste reden geeft hij aan dat de kleinere havens de toevoer toch niet kunnen bolwerken. Autoproducenten hebben dus ruimte en knowhow nodig, aldus nog Coens. De haven van Zeebrugge kan op het vlak van kennis en ervaring alvast met sprekende referenties uitpakken. Zeventig landen en ongeveer evenveel automerken erkennen de expertise van Zeebrugge. Wie ambitieus is, moet daar ook naar handelen. Coens wil de komende jaren liefst 150 hectare extra vrij maken voor het laden en lossen van auto’s en allerlei extra diensten met grote toegevoegde waarde. Overigens wordt het ecologische aspect daarbij niet uit het oog verloren. Maandag kwam het meest ecologische autoschip ter wereld -de Auto Eco van rederij UECC- zijn lading auto’s lossen en inslaan. (KC)