DIKSMUIDE – Nog tot en met 11 november kan je op de site van de IJzertoren dagelijks de openluchttentoonstelling Floating Dreams bezoeken. Het kunstproject in het teken van vrede is een initiatief van de vzw Aan de IJzer en van het hyper creatieve entertainment en marketingbureau TWICE uit Roeselare. De 70 witte beelden – symbool voor kinderen in oorlogssituaties – werden getekend door Kamagurka die samen met TWICE de bedrijfswereld bij het project wil betrekken.

Floating Dreams is ontstaan uit een creatieve oefening om in en rond de IJzertoren in Diksmuide een activiteit te organiseren naar aanleiding van de herdenkingsplechtigheden rond de Eerste Wereldoorlog. Daarnaast was het de bedoeling om voor een langere periode extra mensen naar de IJzertoren te trekken. En dat lukt, want het aantal individuele bezoekers is in de maand mei gestegen met 1.100 bezoekers. Daarnaast vonden ook heel wat groeps- en schoolbezoeken plaats.

Het idee Floating Dreams werd bedacht door TWICE entertainment.  Het was de bedoeling om niet alleen de Eerste Wereldoorlog te herdenken, maar ook aandacht besteden aan conflicten die vandaag overal ter wereld woeden. Want er is één constante: kinderen zijn altijd het grootste slachtoffer, in het verleden en het heden. De kinderen uit conflictgebieden worden in Floating Dreams gesymboliseerd door 70 grote beelden van jongens en meisjes die naar de IJzertoren stappen. In hun rugzak dragen ze een oorlog met zich mee. Ze houden een ballon vast, die symbool staat voor hun dromen. De kinderen stappen samen naar de IJzertoren, gooien hun rugzak (met de zware ballast van een oorlog) achter zich en klimmen op de IJzertoren. Zonder rugzak. Zonder oorlog. Als teken van hoop en vrede. Op de IJzertoren werden stickers van jongens en meisjes aangebracht en bovenaan prijkt symbolisch een vredesduif.

Link met bedrijven

Kunstenaar Kamagurka tekende de beelden om ze een unieke betekenis te geven. Diverse BV’s (zoals Thomas Desoete, Peter Declercq, Marijn Devalck, Yves Lampaert, Herr Seele, Mateo Simoni, Wannes Capelle, Rudi Vranckx, …) voorzagen de beelden op de site van een quote over vrede.

De 70 beelden worden verkocht aan bedrijven en particulieren die met de aankoop aantonen hoeveel belang ze hechten aan hoop en vrede. Een deel van de opbrengst gaat naar Child Focus en Moeders voor Vrede. Na de openingsplechtigheid op 4 mei was er een zeer grote respons uit het bedrijfsleven. Ruim de helft van de beelden is intussen verkocht.

West-Vlaamse bedrijven die het project al onderschreven zijn Jet Import (Lauwe), Roularta, House Of Talents, Beeuwsaert-Construct, Cis-events Catering, Vyncke, Salons Saint-Germain en All-Bouw Roeselare.

info: www.floatingdreams.be