Het bijzonder succesrijke life style magazine Karaat staat te koop. Dat kon de redactie van Made in West-Vlaanderen vernemen en het nieuws wordt ook bevestigd door eigenaar Piet Desmyter. Karaat Magazine wordt maandelijks in West-Vlaanderen (4 regio’s) en in Oost-Vlaanderen (3 regio’s) verdeeld via een bus-aan-bus formule. Op zijn maximale oplage gaat het over 500.000 exemplaren. Het erg populaire blad heeft veel aantrekkingskracht en bereikt dankzij het uitgekiende concept ook een bijzonder breed publiek. In Karaat vindt je informatie over allerlei onderwerpen: life style zowel als cultuur, economie zowel als sport, reizen zowel als mode, aangevuld met diepte interviews met bekende Vlamingen.

Karaat heeft zich al decennia lang een vaste plaats verworven in het West-Vlaamse medialandschap. Het commerciële hoogtepunt werd destijds bereikt onder impuls van de te vroeg overleden William Ingels. Dankzij de commerciële knowhow (advertentie markt), kon al die jaren een best leesbaar product op de markt worden gebracht door de Wielsbeekse uitgeverij Evolution Media Group van CEO Piet Desmyter. “Het wordt echter steeds moeilijker om zowel commercieel als redactioneel alles voor elkaar te krijgen”, aldus Desmyter in een reactie. “Dat heeft onder meer te maken met het feit dat onze uitgeverij nog tal van speciaalbladen uitgeeft voor welbepaalde doelgroepen. De workload is ons met andere woorden een beetje over het hoofd gegroeid. Vandaar dat we een overnemer en/of investeerder zoeken voor Karaat. Een aantal groepen, waaronder Roularta, toonde al belangstelling. We staan zelf voor alle voorstellen open. In afwachting van een overnemer wordt de frequentie van de oplage verlaagd.”

Karaat wordt maandelijks volledig in vier kleuren uitgegeven en door onafhankelijken huis-aan-huis bedeeld. De inhoudelijke kwaliteit, de opmerkelijk vormgeving en de uitzonderlijke verspreiding, maken van Karaat een gesmaakt publiciteitsmedium voor veel middenstandszaken, horeca en kmo’s die er hun betere aanbod of een exclusief product konden etaleren.