Begin dit jaar verhuisde het webbureau Black Lion naar de gerenoveerde opslagplaatsen van de voormalige graanstokerij St. Pol in Kortrijk. Gezien de historiek van de gebouwen, kwam er al snel het idee om ook de jenever zelf nieuw leven in te blazen. En vandaag is het zover: Kortrijk heeft terug zijn eigen jenever. “DUST is jenever anno 2017 of zoals wij het noemen: Jenever 2.0,” vertelt zaakvoerder Klaas Geldof van Black Lion. “De hype rond gin heeft ons geleerd dat veel mensen de kunst van het distilleren weten te appreciëren. Het heeft ons heel wat hoogstaande, kwaliteitsvolle gins opgeleverd. Wij vonden echter dat het tijd was om terug te keren naar de roots. Gin is immers afgeleid van jenever. Met DUST maken we definitief komaf met het oubollige imago die jenever de dag van vandaag heeft.”
De basis van DUST wordt gevormd door 2 soorten moutwijn, beide gelagerd op gebruikte Franse eiken wijnvaten. De smaak krijgt een extra dimensie door de toevoeging van botanicals zoals je typisch ook in gins vindt: uiteraard jeneverbes maar ook korianderzaad, engelwortel, citroenschil, kaneel, zoethout, iriswortel, kardemom, sinaasappelschil, steranijs, enzovoort. “De smaak is echt uniek en je kunt er alle kanten mee uit,” vertelt Klaas. “Puur (of met ijs) is hij
zacht, met een frisse toets. Voeg er tonic aan toe en de extra smaken komen nog meer vrij, met voorop het bittere van de sinaasappelschil. DUST kan ook perfect gebruikt worden in diverse cocktails, zoals Dutch Negroni en Flemish Martinez. In de cocktailwereld was men alvast laaiend enthousiast. Daar zat men echt te wachten op iets nieuws. Iedereen was blij dat we niet de zoveelste gin hadden gemaakt.”
Wordt Black Lion dan voortaan een producent van dranken? Klaas Geldof zet het in de juiste context: “Onze core business blijft natuurlijk webdesign. We zijn iedere dag creatief in de weer voor onze klanten en het was een schitterend idee om ook eens aan een eigen project te werken. Bovendien is het de ideale gelegenheid om onze skills op gebied van webdesign en online marketing tot het maximum te drijven. Beschouw het als de ultieme showcase van ons kunnen. Iedereen in het team heeft zijn
steentje bijgedragen.”
De eerste serie bestaat uit slechts 300 genummerde flessen. De interesse is groot. Wie dus een fles van de eerste lading op de kop wil tikken, moet snel zijn.