Deze week nog wil de Kortrijkse apotheek Crocodile (op de Grote Markt) geschiedenis schrijven met de opening van een “sanotheek”, de eerste huisapotheker van Vlaanderen zeg maar. De Crocodile is een “monument” in Kortrijk, met een traditie die teruggaat tot in de negentiende eeuw (1895). De voorbije maanden onderging de zaak een ware metamorfose waarmee de familie Van Poucke een duidelijk statement wilde maken: de apotheek van de toekomst is geen anonieme hoogtechnologische
supermarkt, maar een huis van vertrouwen waar niet de portemonnee maar wel de gezondheid van elke klant centraal staat. Informeren, adviseren en
‘soigneren’ zijn de sleutelwoorden. “En dat doe je niet met i-pads, flatscreens of virtual shelfs, maar in de eerste plaats met een persoonlijke aanpak en deskundige medewerkers, apothekers en apothekersassistenten“, zo zeggen vader Xavier, zoon Olivier en dochter Annabel Van Poucke in koor.

Bij het uittekenen van hun plannen wisten ze echter niet dat minister De Block precies diezelfde visie deelt, en nog dit jaar het apothekerslandschap grondig
wil hertekenen. Op 20 maart maakte de minister bekend dat ze in haar strijd voor kwaliteitsvolle en toegankelijke farmaceutische zorg het concept “thuisapotheker” zal invoeren. Dit wordt een toegankelijk gezondheidscentrum voor preventie en oriëntatie ten dienste van de patiënt en is exact wat Crocodile vanaf 5 mei in hun “Sanotheek” wil bieden. Sanotheek Crocodile wordt hiermee de eerste thuisapotheker van het land. De familie Van Poucke was vastbesloten met zijn renovatieplannen en wil nu de apotheek van de toekomst tonen. Daar waar de meeste apotheken vandaag inzetten op technologische snufjes en cleane interieurs, koos de familie Van Poucke er doelbewust voor om “de mens en zijn gezondheid” centraal te plaatsen. Het nieuwe interieur straalt warmte, gezelligheid en gezondheid uit. Technologie en automatisering zijn weliswaar aanwezig, maar bevinden zich hoofdzakelijk achter de schermen. Veel aandacht gaat naar persoonlijk advies, zowel voor farmaceutische producten als voor schoonheidsproducten. Hiervoor werd in de sanotheek heel veel ruimte voorzien, met zelfs een discreet sanosalon op de eerste verdieping.

Crocodile wil dus een voorloper zijn en volgens marketingstrateeg Kurt Ostyn zullen anderen dat voorbeeld ook volgen. “Mede door de opkomst van farmaketens en webshops en de strengere regelgeving vanwege de overheid zal het aantal apotheken gevoelig dalen”, aldus Ostyn. “Maar de kwaliteit van de resterende huisapotheken zal stijgen. Persoonlijk en vooral deskundig advies zal een belangrijke toegevoegde waarde worden. In tegenstelling tot de verkoop van andere diensten en producten is gezondheid niet iets waar we als mens graag mee experimenteren.” Als toetje op de taart opent apotheek Crocodile boven de sanotheek ook een gratis toegankelijk farmamuseum waar de geschiedenis van Crocodile op een bijzondere manier wordt tentoongesteld.