Het Kortrijks Ondernemerscentrum bestaat tien jaar en dat werd passend gevierd. Anno 2017 is het basisconcept nog altijd identiek als een decennium geleden: een mix van letterlijk onderdak voor ondernemers, een inhoudelijk aanspreekpunt voor economie en een labo voor innovatie. Zo wordt het economisch weefsel in de binnenstad danig verstekt. Bij de viering werd ook de campagne “Ik koop lokaal bij een winkelier van hier” gelanceerd. Dit project kadert in het Europees project Krak West en wil de goegemeente warm maken voor de lokale middenstand.

Tien jaar terug sloegen de POM (toen nog de GOM), Syntra West en de stad Kortrijk de handen in elkaar om op diverse vlakken een duw in de rug te geven aan lokaal ondernemerschap, starters inbegrepen. Het Ondernemerscentrum speelde volgens gedeputeerde Jean de Bethune ook een vrij belangrijke rol als proeftuin voor pilootprojecten en als erkend labo voor innovatie. “Ook de komende tien jaar moet dit centrum ondernemende geesten blijven inspireren”, aldus nog de Bethune.

Het succes van het Kortrijkse Ondernemerscentrum kreeg inmiddels ook al navolging in andere West-Vlaamse steden, zoals in Roeselare en Oostende. Brugge volgt binnenkort het voorbeeld.