Deze week organiseerde het echtpaar Thomas Baert-Sophie Gheysens van het Kortrijkse Deluxe Distillery een primeur: de eerste editie van een Bloody Mary White kompetitie. Twaalf finalisten uit binnen en buitenlanden konden elk hun eigen ‘signature’ cocktail maken om zo tot de ultieme Bloody Mary White te komen. Winnaar werd de Waal Valentin Norberg van de Namense cocktailbar Alfonse & Stuff. De organisatoren zagen het als een ideale marketingstunt om hun eigen merken van vodka en gin onder de aandacht te brengen bij een breed publiek dat de contest ook kon volgen via sociale media.

Sinds de opstart van Deluxe Distillery in 2015, klom de start-up naar hogere sferen. Het aanbod van eigen gins en vodka is in eigen land onder meer terug te vinden in klasrijke horeca gelegenheden zoals The Jane, La Duree, Boury of Hof van Cleve. In het buitenland zijn bekende hot spots als Hilton Opera in Parijs of het Mandarin Hotel in Hongkong ook al klant. In totaal worden al twaalf exportmarkten aangeboden.

Thomas Baert en Sophie Gheysens worden wel eens ‘de Bonnie en Clyde van de Belgische spiritswereld’ genoemd. Een verwijzing naar het feit dat ze kickten op het gelijknamige chanson van Serge Gainsbourg, waaruit ze ook inspiratie haalden om steeds door te gaan met hun ondernemerschap. Voor ze de rabiate Belgische ginfans het hoofd op hol brachten met hun exclusieve Blind Tiger-gin, werkte Sophie als managementassistente en was Thomas grafisch ontwerper. Thomas en Sophie zetten de Deluxe Distillery in 2015 definitief op poten na een geslaagde try out als freelancers. Met Blind Tiger creëerden ze een prachtige, gesofisticeerde gin. Het assortiment werd inmiddels ook uitgebreid en aangevuld met een originele ‘anders dan anders’ Mary White Wodka.

Wat de toekomst brengt en of er nog nieuwe gins aan zitten te komen, laten Thomas en Sophie nog even in het midden. “Voorlopig willen we enkel ons bestaande gamma uitbouwen en verstevigen”, klinkt het. Thomas Baert licht wél een tipje van de sluier voor de verre toekomst. Hij zou graag een eigen stokerij op poten zetten, al behoedt Sophie hem voor te veel dagdromen. Deluxe Distillery prospecteert in deze fase ook nieuwe markten zoals Australië en Canada, waar -zoals in andere landen- gezocht wordt naar de distributeurs die de vlag hoog kunnen houden.