Het concept van elektrische deelwagens en de bijbehorende laadpunten zal meer dan ooit een vertrouwd beeld worden in onze samenleving. Volgens de organisatie Solidariteit voor het Gezin zijn de laadpalen die Solidariteit voor het Gezin in het onooglijke Mesen liet installeren, een groot succes. Of waarin een kleine gemeente toch groot kan zijn.

Energieleverancier Eneco is in heel België aan een groot offensief bezig om laadpalen te installeren. Vorig jaar werd in totaal al voor twee miljoen kilometer opgeladen aan die Eneco-laadpunten. Dat is bijna drie keer zo veel als in 2015 en ruim twintig keer meer dan in 2014. De stijging komt niet alleen door het gestegen aantal laadpunten. De bestaande laadpunten worden ook intensiever gebruikt. “Bedrijven en bestuurders beginnen de voordelen van elektrisch rijden in te zien”, zegt Michel Davidts van Eneco België. De verkoopcijfers van Febiac uit 2016 tonen aan dat benzine- en dieselwagens nog altijd veruit de populairste voertuigen zijn. Maar uit de statistieken van de Eneco-laadpunten blijkt dat het aantal elektrisch gereden kilometers wel degelijk aan een steile opmars bezig is. “Elektrische auto’s werden enkele jaren geleden vooral gekocht als tweede wagen, voor de korte ritjes naar de winkel”, aldus Christophe Degrez van Eneco. “Nu durven alsmaar meer intensieve gebruikers overstappen op elektrisch of plug-in hybride rijden, en dat vertaalt zich in de cijfers.”

Eneco verwacht in 2017 opnieuw een exponentiële stijging, omdat er grote interesse is voor de laadpalen. Dankzij het systeem met laadpassen worden de eigenaars van de laadpaal netjes vergoed voor elke kWh die iemand anders afneemt. Bedrijven en winkels stellen alsmaar vaker een laadpaal ter beschikking van werknemers, klanten of bezoekers. Alvast in Mesen wordt niet geklaagd. Het bevoorradingspunt is publiek toegankelijk en zelfs de auto’s staan ter beschikking van wie er een nodig heeft.