Lambrecht Trailers zorgt voor opmerkelijke primeur

Het West-Vlaamse bedrijf Lambrecht lambrechtTrailers heeft naar eigen zeggen de eerste Belgische gecompartimenteerde oplegger geassembleerd die voldoet aan alle ADR-voorschriften voor droge bulkgoederen. Onlangs lichtte de overheid BEMEFA – de beroepsvereniging van de mengvoederfabrikanten – in over de toepassing van ADR-transport in de sector. In België bestonden echter nog geen “opgedeelde” bulkvrachtwagens die aan de eisen van de ADR-wetgeving voldoen.
Lambrecht Trailers is gevestigd in Kortemark en spitst zich vooral toe op de constructie van trailers voor diverse korrel- en poedervormige producten. Concreet gaat het om trailers voor veevoeders, meelproducten, granen, bloem, meststoffen, pellets, aardappelvlokken en noem maar op. Kortom alle droge bulkgoederen. Daarnaast produceert Lambrecht ook opleggers voor het vervoer van drijfmest en geniet het bedrijf faam als constructeur van zeer wendbare chassis.
Lambrecht gaat technische uitdagingen niet uit de weg en zoekt graag naar een oplossing op maat voor elke specifieke toepassing. Zoals de kilometerheffing verminderen door het gebruik van de Lambrecht Smart Trailer, een succesverhaal dat inmiddels ook heel wat transporteurs van bulkgoederen wist te overtuigen.
Toen er recent in de sector van de meng- en kernvoeders beroering ontstond over de ADR-wetgeving (accord européen relatif au transport
international de marchandises dangereuses par route), nam Lambrecht de handschoen op. De eerste Belgische ADR trailer is het product van een intensieve samenwerking tussen Lambrecht en de bevoegde internationale overheden. De eerste Belgische ADR trailer werd gebouwd voor veevoedertransporteur International Thuysbaert. Francis Verhelst, technisch directeur Lambrecht Trailers, ziet deze realisatie als het bewijs dat ook een KMO een innovatie van formaat kan neerzetten. (KC)