BRUGGE- Aan de vooravond van een Wereldcongres over kant (volgende week in Brugge), stelde Luc Demeester van Lannoo in Brugge het ultieme naslagwerk voor over kant. Het kunstboek krijgt de titel “Kant in Vlaanderen, erfgoed en hedendaagse kunst” mee en belicht de rijke geschiedenis, alsook het economisch én sociaal impact van het unieke weefsel doorheen de eeuwen heen. Auteur is de Brugse expert in de materie, Martine Bruggeman. 

Brugge en kant horen bij elkaar zoals water bij de zee. Brugge stond in de Middeleeuwen bekend als een kosmopolitische stad, waar handel en textiel floreerden als nergens anders. Kant staat synoniem voor de verfijning van de Vlaamse cultuur, om het met de woorden van Carine Huts te zeggen. De vrouw van topondernemer Fernand Huts patroneerde het boek als erelid van het Wereldkantcongres ‘Living lace‘ dat eerstdaags in Brugge plaats vindt en gedurende drie dagen minstens duizend bezoekers naar die Scone lokt. Ze krijgen ook een naar het Engels vertaald boek mee. Voorzitter van het Wereldcongres is Greet Rome.

Kant mag dan wel een product zijn met een eeuwenlange traditie, ook vandaag blijft het nog immers actueel. Niet de minste kunstenaars, modeontwerpers en stylisten koesteren het textielweefsel nog altijd en bestempelen het als een waardevol surplus in hun collecties. Het Wereldkantcongres wil kant meer dan ooit in de belangstelling brengen van een breed publiek. Volgens auteur Martine Bruggeman staat kant gelijk aan het summum van expressie. Bruggeman zegt overtuigd te zijn dat kant -vermits het nog altijd leeft en verleidt- een mooie toekomst te wachten staat als delicaat kunstobject. Volgens de auteur stimuleert Brugge nog steeds het handwerk van kant en is ‘Handmade in Brugge‘ nog steeds een erkend en gereputeerd internationaal label. Via het onderwijs (kunstscholen) en via ateliers wordt de ambacht rond kant nog altijd gecultiveerd. En uiteraard zijn er de Brugse handelaars die prachtige kant verkopen.

info: www.worldlacecongressbrugge2018.be