Joyn, Unizo Kortrijk, Mex United en kunstencentrum Buda organiseerden de voorbije dage een bijzonder ondernemerscafé. Bij die gelegenheid trokken de organisatoren nieuwe ‘local heroes’ aan voor het witte scherm. Local Heroes is een project dat in november 2016 door kunstencentrum Buda en Mex United in het leven werd geroepen om op een innoverende manier schermpubliciteit aan lokale handelaars aan te bieden. Door de nieuwe samenwerking met Joyn en Unizo kunnen nog meer lokale handelaars aangesproken worden.

Budascoop biedt als dynamisch filmhuis 54 filmvertoningen per week. Het publiek bestaat uit bewuste, actieve meerwaardezoekers uit de regio Kortrijk, Waregem, Menen, Ieper, Tielt en Roeselare. Ze zijn veelal hoger opgeleid en zijn op zoek naar individuele vrijheid, verdraagzaamheid, verbondenheid, variëteit, engagement, persoonlijk welzijn en comfort.  Op zes jaar tijd is het publieksaantal voor het filmaanbod van kunstencentrum Buda met 52 procent gestegen, van 28.614 in 2009 naar 42.216 in 2016. Buda kan ook rekenen op een trouw cinefiel publiek. Allemaal argumenten genoeg dus voor lokale middenstanders om zich te interesseren in het concept Local Heroes. Bezoekers van Budascoop zijn bewuste consumenten die goed gemaakte schermpubliciteit in perfecte technische omstandigheden wel kunnen smaken.

De lokale handelaars worden het hele jaar door in beeld gebracht op de cinemaschermen van Budascoop, met een focus gedurende één maand naar keuze. De focus gebeurt door middel van een kort promotiefilmpje van 30 seconden. Alle filmpjes gebeuren volgens eenzelfde format. In 2016 tekenden 7 lokale handelaars in: beddenzaak De Nachtwacht, Slagerij Mylle, Optiek Decraene, kookboetiek Dupont, interieur-decoratiezaak Renatex, autodealer Devos-Capoen en slotenmaker Thierry.

Dit jaar krijgt het promofilmpje een nieuwe vormgeving, gemaakt door het Kortrijkse Chemisch Circus. Volgens Sarah Verzele van Budascoop hebben zeven nieuwkomers zich ingeschreven.