Van de West-Vlaamse ondernemer Luc Vermeersch -CEO van het Ruddervoordse Helbig- is geweten dat hij een erg gedreven bedrijfsleider is, maar dat niet alleen. Hij is ook iemand die de lat van het ethisch of mens gedreven ondernemerschap bijzonder hoog legt. Met al deze  kwaliteiten in huis, heeft hij recht van spreken. Deze week stelde hij in Ruddervoorde zijn aangenaam om lezen pocketboekje voor waarin hij zijn visie op het leiden van een bedrijf uit de doeken doet. Het boekje kreeg een veelzeggende titel mee: “Ondernemen met hoge goesting en met hoge gisting”. Dat laatste is een knipoogje naar zijn tweede activiteit als brouwer van speciale bieren via de selfmade brouwerij De Leite. Met zijn eerste bedrijf (Helbig) biedt Vermeersch interieuroplossingen aan voor speciaalzaken zoals bakkerijen of beenhouwerijen.

Luc Vermeersch zegt en schrijft ook dat hij gepassioneerd en geïnspireerd is door mensen en waarden. Ooit begon hij zijn loopbaan bij een multinational, en het bracht hem tot inzicht dat het anders kan en anders moet. Van manager werd hij ondernemer, en met volle goesting en gisting. In zijn visie kan je nooit dicht genoeg bij je mensen, je klanten of leveranciers staan. Het boek vertaalt die visie aan de hand van een hele reeks concrete tips en adviezen die letterlijk uit het leven zijn gegrepen. De vijf pijlers van een waarden gedreven en mensgericht bedrijf zijn: waarden omzetten in gedrag, duidelijke doelstellingen formuleren, zinvol werk voor allen, een positieve omgeving creëren en tenslotte inzetten op talent.