GULLEGEM – Machinebouwer LVD -sowieso al een bedrijf met bijzondere internationale referenties wereldwijd – heeft een contract op zak voor de levering van een high end plooimachine aan het machtige Japanse concern Kawasaki Heavy Industries (KIH). CEO Carl Dewulf heeft het over een referentiecontract zonder voorgaande.

Dankzij de deal met Kawasaki boort LVD een total nieuwe sector aan, met name die van de lucratieve luchtvaart. De Japanners mogen voor Boeing de romp assembleren van de nieuwe generatie Boeings 777x. Dit vliegtuig zal het grootste en meest efficiënte tweemotorig vliegtuig ter wereld zijn, met onovertroffen prestaties. Het Japanse KIH doet beroep op de West-Vlaamse afkantpers van LVD om Boeing van dienst te kunnen zijn. LVD tekent met deze Synchro-Form persmachine voor een sterk staaltje toptechnologie ‘Made in West-Vlaanderen’. Het in Gullegem geconcipieerde gevaarte heeft een plooikracht van duizend ton en is overeenkomstig de Industrie 4.0 theorie ook volledig geautomatiseerd en gedigitaliseerd.   

LVD weet met zijn plaatbewerkingsmachines een twaalftal sectoren te bedienen. De luchtvaartsector staat met stip genoteerd, maar het was tot hiertoe moeilijk om er een voet tussen de deur te krijgen. Dat is nu gelukt via KIH om. Carl Dewulf is ervan overtuigd dat de hele luchtvaartsector, dus niet alleen Boeing, nu interesse zal tonen voor dit straf staaltje West-Vlaamse toptechnologie. De roots van het bedrijf gaan terug tot de jaren vijftig toen drie families (Lefebvre, Vanneste en Dewulf, vanwaar de naam LVD) de handne in elkaar sloegen

LVD, toonaangevend producent van plaatbewerkingsmachines, is actief in 45 landen wereldwijd met productie-eenheden in Gullegem (headquarters), de VS, Slovakije (3 fabrieken) en China. De roots van het bedrijf gaan terug tot de jaren vijftig toen drie families (Lefebvre, Vanneste en Dewulf, vanwaar de naam LVD) de handen in elkaar sloegen onder impuls van voortrekker Robert Dewulf (88), vader van de huidige CEO Carl Dewulf.