ROESELARE – Met een inspiratiecafé ‘Vrouwelijk Ondernemerschap’ probeerde Markant zoveel mogelijk dames aan te zetten om te kiezen voor een eigen bedrijf. Vier dames die al de keuze maakten kwamen getuigen voor ruim honderd vrouwen en/of meisjes die reeds hun zaak startten of denken dat te doen.

Markant staat voor één van de gerenommeerdste vrouwennetwerken in Vlaanderen. Niet minder dan 122 deelnemers kwamen, kwestie van inspiratie en motivatie op te doen, luisteren naar de getuigenissen van Lien Vansteenkiste (Architecten Groep III), Lisa Driegelinck (Restaurant Weinbeisserei), Nathalie Sintobin (Frucon²) en Isabel Lambert (Washcot). Ook de finalistes en de beloftes van de WOMED AWARD (zeg maar de tegenhanger van de Manager van het Jaar, maar dan voor vrouwen) waren aanwezig om de prestarters een hart onder de riem te steken. Via een debat eerst en een meet & greet vervolgens, konden alle deelnemers hun eigen ondernemersdroom wat meer voor de ogen halen.

Hoe starten?

De vragen hadden betrekking op de vele aspecten rond starten en ondernemen, zoals: hoe starten, welke hindernissen moet je overwinnen, is startkapitaal hebben al dan niet een must? De ervaren onderneemsters getuigden in alle eerlijkheid hoe zij met de ups & downs omgingen. “Het is vaak hard werken om een eigen zaak op te starten, maar door zelf te bepalen waar en wanneer je werkt, stabiliseer je je work-life balance”, was een uitspraak die wel vaker terugkwam.

Elk inspiratiecafé georganiseerd door Markant wordt afgesloten met een netwerkdrink. De deelnemers krijgen dan zo de kans om de nieuw gelegde contacten verder uit te bouwen en verder te sparren met de aanwezige onderneemsters. Inspiratiecafés worden over gans Vlaanderen georganiseerd. “Deelnemen aan een inspiratiecafé is niet zonder risico”, heet het bij Markant, met een knipoog. “Na afloop van een inspiratiecafé loop je het risico om verdere stappen te nemen in het starten van een eigen zaak.”