Molecule, het Disneyland voor volwassenen, bestaat vijftig jaar

molecule

In de West-Vlaamse retailwereld is Molecule een begrip, en zelfs veel meer. Het “grootwarenhuis” uit Vichte bestaat dit jaar precies vijftig jaar, met dank aan Wilfried Mol (75) en zijn vrouw Brigitte Claerhout (73). Het zijn ondernemers van het allerbeste soort. Voor Wilfried en Brigitte begon het in 1966 met de verkoop van kachels vanuit hun slaapkamer. Vandaag is Molecule goed voor 60.000 vierkante meter en 400.000 verschillende producten. Het succes en de doorbraak van Molecule zijn deels te wijten aan de opkomst van VTM in 1989. Vooral door de reclame op VTM kreeg het bedrijf een boost. “De klanten kwamen als mieren uit de grond”, klinkt het bij de zaakvoerders die hun winkel wel eens “een Disneyland voor volwassenen” noemen. Zoals in Silicon Valley wel meer gebeurt, begonnen Wilfried Mol en zijn echtgenote destijds hun handel thuis: in de living, in de garage, in de slaapkamer en in de keuken, kortom overal waar er plaats was. In 1970 kwam er een eerste toonzaal in een oude loods. Maar ook die toonzaal werd al snel uitgebreid en naast kachels kwamen er al snel fornuizen, wasmachines en hifi bij. De basis van Molecule was gelegd. Vandaag telt het bedrijf 150 medewerkers, staan er in de toonzaal 400.000 verschillende producten en wordt er aan een tweede Molecule gewerkt. Molecule 2 wordt de webwinkel van het bedrijf.

Oprichter Wilfried Mol mag dan al een rijpe zeventiger zijn, hij heeft nog steeds zijn zeg in het bedrijf. “Op het gebied van de aandelen is alles al lang geregeld”, zegt hij. “Als er iets met mijn vrouw of met mij gebeurt, dan heeft dat geen gevolgen voor het bedrijf. Mijn dochter Sylvie en kleinzoon Jens hebben de dagelijkse leiding, ikzelf volg van op een zekere afstand. Toch kom ik nog altijd drie dagen per week langs. Bij alle belangrijke beslissingen blijf ik betrokken. We nemen ze alle drie samen.”

“We zitten een keer per week samen om de volledige gang van zaken te bespreken”, zegt kleinzoon Jens Govaert. “Weet je”, zegt Wilfried, “ik heb mijn ding niet mogen doen. Ik wou hier ook een pretpark bouwen, naast en gebonden aan de winkel. Maar de lokale politiek was er niet klaar voor. Vandaag is het te laat, maar ik ben zeker dat het een goede zet was geweest. In de zomerperiode zou dat extra veel werkgelegenheid gebracht hebben. Maar goed, je kan niet alles hebben wat je wil in het leven. De rotonde aan de N36 en onze toegangsweg vragen we ook al tientallen jaren, maar die komt er ook niet. Het zou nochtans veel veiliger zijn voor alle weggebruikers.”

Vandaag maakt het bedrijf nog steeds reclame op VTM. Hun “dagje Molecule” doet het nog altijd op zondag. “We blijven constant innoveren om onze bezoekers meer te geven dan enkel winkelen”, zegt Jens Govaert. “Een modeshow, de Boxybroers die komen, kappers, bekende Vlamingen. We zijn een belevingswinkel, zeg maar een Disneyland voor volwassenen. Iedereen, van elke leeftijd vindt iets bij ons.” (KC)