Nanopixel demonstreert zijn kunnen in Cannes

nanopixelBezoekers van de internationale “Retail Property” beurs Mapic in Cannes konden recent een Europese primeur “Made in West-Vlaanderen”  ontdekken: nooit eerder werd een vastgoedproject van Uplace grootorde (190.000 m² ) helemaal in virtual reality ontwikkeld. Wie de Virtual Experience Crate bij de ingang van het conferentiecentrum binnenstapte, werd ondergedompeld in een levensechte versie van het Uplace belevingscentrum. De Belgische “virtual reality” pioniers van Nanopixel uit Roeselare kregen het voor elkaar en legden de virtuele lat hoog. Dietrich De Blander, CEO van Nanopixel: “Een project van dergelijke schaal op relatief korte termijn realiseren was een ware uitdaging. Het is het resultaat van verschillende maanden intensieve samenwerking van ons hecht team van VR developers, grafische designers en interieurarchitecten. Met deze Europese primeur naar buiten kunnen komen, was iets waar we heel trots op zijn.”

Ook de organisatie van Uplace toonde zich enthousiast over de toepassing: “Deze VR-tool is buitengewoon innovatief, en bijzonder handig om onze commerciële contacten verder uit te bouwen”, aldus COO Ignace Bultijnck. “We kunnen onze (toekomstige) huurders door een speciaal ontwikkelde B2B-versie leiden, waar ze de beschikbare winkelruimtes kunnen bekijken en aanvoelen. De tool kan ook gebruikt worden door architecten en aannemers, om bijvoorbeeld de verschillende materialen voor binneninrichting te kiezen, en uit te maken of die bepaalde muurbekleding wel bij de vloer past.”

2016 wordt door velen het jaar van virtual reality genoemd, en met reden. Sinds dit jaar liggen er 3 indrukwekkende VR brillen in de winkel: de HTC Vive, de Oculus Rift en Playstation VR. “Binnenkort dringen ze ook verder onze huiskamer binnen.” zegt De Blander. “Consumenten en bedrijven beginnen stilaan te beseffen dat het een opportuniteit is, en geen hype of gimmick zoals het soms werd genoemd. De hardware is er klaar voor, en nu is het de beurt aan ons om met software de meerwaarde binnen verschillende sectoren te laten zien. De kracht van VR schuilt hem niet in het bijzondere eerste wow-effect, maar wel in de mogelijkheid om mensen inzicht te kunnen geven in zaken die ze (nog) niet kunnen zien. Op die manier versterken ze bijvoorbeeld een leerproces of verkoopproces, wat allebei van toepassing is op de Virtual Experience Crate van Uplace. We zien het echt als hét nieuwe medium.” (KC)