HARELBEKE – Bij oprichting van Edgard & Cooper was het voor de oprichters Koen, Louis en Jürgen een uitgemaakte zaak. Mocht hun zakelijk avontuur aanslaan, dan zouden ze een deel van hun middelen inzetten voor het helpen van straathonden, soortgenoten van Edgard & Cooper die het een pak minder goed hebben. De focus ligt daarbij op ondervoede en-of dakloze honden. Edgard & Cooper staat bekend als ontwikkelaar van de eerste hondenbrokken ter wereld met 100 procent vers vlees en is met zijn aanbod al actief in tien landen.

“Na vier jaar staat ons bedrijf op de rails”, zegt Louis Chalabi van Edgard & Cooper. “We investeren alles opnieuw in de zaak, dus maken we nog steeds geen winst. Maar daar willen we niet op wachten om nu al werk te maken van onze goede voornemens. We maken dan ook 36.000 euro over aan de Dog Care Clinic in Sri Lanka. Uiteraard hopen we in de toekomst een veelvoud van dit bedrag en organisaties te kunnen storten en steunen.”

In West-Europa en zeker bij ons en onze buurlanden zijn er geen straathonden meer. Maar wie wat verder reist komt ze al snel tegen. Vooral in Oost-Europa, Rusland en Azië zijn ze massaal in het straatbeeld aanwezig. Ze zijn met zo veel dat ze vaak een probleem worden voor de lokale overheden en een ‘smet’ vormen op het imago dat de steden en landen zichzelf willen geven. Alle straathonden in de wereld redden, zal helaas niet lukken, redeneren de oprichters van Edgard & Cooper. Daarom wordt nu bewust gekozen voor één goed doel. De Dog Care Clinic in Sri Lanka is een privé-initiatief van Marina Möbius. Het naar Aziatische normen relatief kleine eiland heeft, net als zijn grote buur Indië, een gigantische populatie aan straathonden. Naast de verzorging van de straathonden zet Dog Care Clinic ook in op de sensibilisering van de lokale bevolking. Er wordt hen geleerd een hond te adopteren en goed te verzorgen.