Het modelabel Amili Haha lanceert eind september haar eerste kledinglijn. Het verhaal achter het label is uniek. De ontwerpers zijn immers mensen met een verstandelijke beperking die resideren in kunstwerkplaats De Zandberg in Harelbeke. Het aanbod -zowel voor vrouwen als voor mannen, zowel dagelijks draagbaar als voor feesten – is verrassend mooi en zelfs aantrekkelijk. “In huis toonde een vijftal mensen al enige tijd interesse om onder leiding van Annemie Depaepe iets te doen met mode en textiel”, vertelt Dominique Nuyyttens namens de kunstwerkplaats. “Het resultaat van die samenwerking is nu klaar om te tonen aan een groter publiek. De deelnemende mensen met een verstandelijke handicap hebben elk een deel van hun voornaam geschonken aan het nieuwe label, vanwaar de naam Amili Haha.”
De stijl van Amili Haha is eigenzinnig maar ook waardevol en zelfs artistiek. De vijf ontwerpers halen hun inspiratie uit schilderijen, tekeningen, bewegingen, lichaamsverhoudingen, enzovoort.  Ze transformeren en deconstrueren materialen en vormen tot een verrassend eindresultaat. Een collectie wordt niet conventioneel opgebouwd, maar ontstaat zeer intuïtief. De ‘collectie 017’ bevat derhalve verschillende capsules die zich organisch verder kunnen ontwikkelen tot een uniek en levendig verhaal, met duurzame en draagbare stukken. “Het is niet de eerste bedoeling om deze kledinglijn op grote schaal te commercialiseren, alhoewel je nooit weet hoe de retail zou kunnen reageren”, aldus nog Nuyttens. “In een eerste fase zullen we het aanbod alleen uitstallen en aanbieden op onze site in Harelbeke.”
De kunstenaars, actief op de kunstwerkplaats De Zandberg, doen alles zelf: ontwerpen en stikken, naaien. Alle stukken worden in het atelier handgemaakt. Tegelijk springen vrijwilligers, diverse medewerkers en kleine ondernemers met extra vakkennis bij. Het maakt het verhaal van Amili meteen breder en inclusiever.
De ambitie is om Amili Haha te laten groeien en te integreren in de mode- en culturele sector. Op 22 en 23 september maakt de kunstwerkplaats het label publiek op een eerste modeshow in het museum Texture te Kortrijk. Begin september wordt een crowd funding campagne gestart (info op www.hellocrowd.be)