De NMBS heeft meer details bekendgemaakt over de uitbreiding van haar treinaanbod en de geplande investeringen in West-Vlaanderen. Concreet wordt in West-Vlaanderen vanaf december 2017 het aanbod versterkt, de aansluitingen geoptimaliseerd en waar mogelijk de reistijd verlaagd. Er zijn ook investeringen in stations en stopplaatsen die het reizigerscomfort moeten verbeteren. Zowel het nieuwe vervoersplan als het investeringsplan zijn onder voorbehoud van de goedkeuring van de regering. Bijna twintig procent van de haltes krijgt tijdens weekdagen nieuwe verbindingen of een hogere frequentie en 114 haltes worden tijdens de piekuren en/of ’s morgens of ’s avonds laat beter bediend. Tijdens het weekend worden meer dan 120 haltes beter bediend. Op zaterdag is dit gericht naar het aanbod naar de winkelsteden, op zondag rijden er extra studententreinen. Het aantal voorziene aansluitingen per uur wordt met bijna twintig procent uitgebreid. En om de extra reizigers te kunnen opvangen, wordt het aantal zitplaatsen tegen 2020 met meer dan tienduizend verhoogd.

Enkele van de belangrijkste veranderingen op een rijtje:

-de IC-trein van De Panne via Gent, Lokeren en Sint-Niklaas rijdt vanaf december op weekdagen niet langer naar Landen, maar naar Antwerpen.

-Zowel Brugge als Knokke krijgen tijdens het weekend een rechtstreekse verbinding met Brussels Airport-Zaventem.

-Op zondagavond rijdt vanuit De Panne en Lichtervelde een extra studententrein naar Gent, Brussel en Leuven.

-De IC-trein Genk – Knokke/Blankenberge wordt vanaf december niet langer gekoppeld of ontkoppeld in Brugge. Voortaan gaat het om twee treinen: één tussen Genk en Blankenberge (IC 03) en één tussen Brussels Airport – Zaventem en Knokke (IC 23). Reizigers uit Blankenberge staan zo twaalf minuten sneller in Gent en dertien minuten sneller in Brussel. Vanuit Knokke ben je in beide gevallen acht minuten sneller. Knokke krijgt dankzij deze wijziging bovendien elk uur een rechtstreekse verbinding met de luchthaven van Zaventem.

-Vanuit Kortrijk en Roeselare reis je met de IC 23 (Brussels Airport-Zaventem – Oostende) vanaf december acht minuten sneller naar Brugge en tien minuten sneller naar Oostende, omdat de IC 23 minder lang stilstaat in Lichtervelde.

Naast de uitbreiding en de optimalisering van het treinaanbod werkt NMBS aan een aantal investeringsprojecten die het comfort en het gemak van de reizigers moeten verbeteren. Zowel in Brugge, Oostende, Roeselare en Kortrijk wordt de komende jaren verder gewerkt aan de renovatie van het stationsgebouw of aan de omgeving. In Blankenberge werkt NMBS verder aan de inrichting van het nieuwe stationsgebouw, dat in 2018 wordt opgeleverd. De renovatiewerken moeten ook de toegankelijkheid en het comfort voor de reizigers in de stations verhogen. Zo zijn de voorbije jaren zowel in Brugge als in Roeselare de perrons vernieuwd en zijn er liften en roltrappen geïnstalleerd. In het station van Oostende zijn deze werken nog aan de gang. Volgend jaar wordt het project er afgewerkt. Nog in Oostende wordt rond deze tijd het nieuwe parking gebouw (680 plaatsen) in gebruik genomen. Aan het station van Kortrijk is NMBS deze week gestart met de voorbereidende werken voor de bouw van een ondergrondse parking met plaats voor 1.200 wagens. In de omgeving van alle belangrijke stations wordt ook meer ruimte vrij gemaakt voor fietsstallingen.