Kortrijk

Op de Bedrijven Contactdagen -woensdag en donderdag in Kortrijk Xpo- presenteren heel wat bedrijven zich niet langer solo slim, maar onder één paraplu. Onder het moto ‘samen sterker’.

Of het een trend is, zal nog moeten blijken, maar je kan er nog nauwelijks naast kijken. Op de Bedrijven Contactdagen presenteren meer en meer bedrijven zich in een équipe. Zo is er het Ieperplein, stilaan een begrip geworden op de beurs want reeds voor de vierde maal in die vorm. Liefst 25 Ieperse bedrijven kiezen voor een groepsstand. de onderliggende gedachte: Ieper tonen als een ondernemersvriendelijke stad. Het stadsbestuur van Ieper en de dienst ‘Lokale Economie’ steunen het initiatief omdat ze de dynamiek van een regio, maar ook van een netwerk, toont en promoot. 

Tweede voorbeeld: op stand 1213 in hal 1 hebben tien min of meer bevriende bedrijven uit de regio Kortrijk-Roeselare zich gegroepeerd. Het gaat om Grootmoeders Koffie, Goddeeris, Event Idee, MBS, BMC, Coach Partners, het West-Vlaams Tegelhuis, Doro, Maes Compressoren en Hr flux. “Ooit ontstaan uit een Plato groep was Grootmoeders Koffie er als eerste bij om samen met andere bedrijven een groepsstand te realiseren”, aldus CEO Patrick Hanssens van Grootmoeders Koffie. “Met onze stand maar ook met een filmpje op sociale media, willen we aantonen dat ‘samenwerken’ in eigen regio loont. Voor Grootmoeders Koffie betekenen bedrijven een belangrijke doelgroep. “Als ambachtelijke koffiebranderij merken we dat koffie niet alleen een belangrijke positieve bijdrage levert aan het imago van bedrijven, het leidt ook tot productief en gemotiveerd personeel.”

Masterchefs@Business

En dan is er ook nog de stand van de Masterchefs@Business. Een tiental bedrijven presenteert zich ook gezamenlijk en bovendien onder een originele gedaante. “De kleine helft van deelnemende bedrijven is van Menen”, aldus Bram Wenes van maatwerkbedrijf ’t Veer. “Maar de grootste gemene deler is toch: partnership tussen de deelnemende bedrijven. We zitten allemaal in elkaars bedrijfsnetwerk. Elkeen is met elkaar gelinkt. Is het niet rechtstreeks dan zeker onrechtstreeks. Bedoeling van de stand: elkaar wederzijds versterken, elkaar laten meegenieten van ieders netwerk.” In hal 1, op stand 173, presenteren de ondernemers zich als volleerde koks met het thema ‘What’s cooking?’ 11 Masterchefs@Business willen dolgraag horen waar ondernemers mee bezig zijn. “Omdat wij geloven dat coworking en co-creation de ideale ingrediënten zijn in een succesrecept voor jouw business”, aldus de initiatiefnemers die in de potten roeren.