WIELSBEKE, HANNOVER – Tijdens de beurs Domotex -de grootste ter wereld in zijn soort (vloerbekleding)-  hield Paul De Cock, CEO van Unilin Flooring, een fundamenteel pleidooi voor nog meer digitalisering. “We moeten op dat vlak nog radicaal grotere stappen durven zetten,” aldus Paul De Cock, zoon van de wel bekende pater familias en éminence grise Frans De Cock die in het voorjaar met pensioen gaat.

Volgens Paul De Cock was 2017 zeker geen slecht jaar voor de flooring divisie (parket, laminaat, vinyl) van Unilin, maar was 2016 alsnog een stuk beter. Met deze activiteiten is Unilin vooral bekend met Quick-Step, maar het heeft ook nog andere ijzers (lees merknamen) in het vuur liggen. “Onze ambitie blijft er in bestaan om jaar na jaar meer marktaandeel te veroveren”, aldus Paul De Cock. “Er zijn geen duizend wegen om dat te doen. Wij geloven in deze drievuldigheid: door innovatie, door de best mogelijke dienstverlening naar de klant toe en finaal door digitalisering. We moeten in elk van die domeinen onze inspanningen nog continu opdrijven, want het werk is nooit af en zal nooit af zijn. Ik geloof sterk in de digitale economie, want meer digitalisering betekent gewoon meer efficiëntie in alle bedrijfsprocessen. Daarom streven we er naar om een Fabriek van de Toekomst te zijn, te weten een groep met sterk doorgedreven automatiseringsprocessen. Medewerkers moeten niet voor hun job vrezen, ze moeten gewoon leren anders te werken. Wij organiseren in die optiek ook interne opleidingen. We moeten ook oog hebben voor e-commerce, wat nu misschien goed is voor minder dan 5 procent. Het is mijn diepste overtuiging dat die bedrijven die online en offline perfect kunnen matchen met elkaar, de winnaars van de toekomst zullen zijn.”

Laminaat is booming

Unilin wil met zijn flooring divisie scoren op drie fronten, dus zowel met parket (een vrij stabiele markt), vinyl en laminaat. Wat laminaat betreft, heeft Unilin fabrieken staan in Wielsbeke en in de buurt van Nizhny Novgorod, zo’n 500 kilometer ten oosten van Moskou. “In die twee units hebben we op korte tijd 75 miljoen euro geïnvesteerd”, aldus Paul De Cock. “Laminaat is booming, en al zeker in Rusland. In de vinylmarkt bundelt Unilin sinds vorig jaar de krachten met zusterbedrijf IVC (beide bedrijven zijn eigendom van de Amerikaanse Mohawk Group). “We volgen elk onze eigen commerciële strategie”, aldus Paul De Cock. “Maar inzake productie stemmen we de zaken waar het kan op elkaar af, kwestie van een win-win te creëren.”