Bavikhove – De Bavikhoofse start-up ntgrate is amper drie jaar oud, maar heeft een vliegende start genomen in een nichemarkt van de vloerbekleding. In 2018 opent het bedrijf al filialen in wereldsteden als New York, Singapore en Tokio. 

Ntgrate is een spinoff van het in 1958 opgerichte Copaco Screenweavers, Europees leider in de productie van screendoeken uit glasvezel. In 2015 richtte zaakvoerder Marc Vervisch, vertegenwoordiger van de tweede generatie, zijn pijlen op een totaal nieuwe markt in de vloerbekleding via de productie van geweven vinyl. “Een echte nichemarkt”, weet managing director Pascal Vantomme die in 2014 een jaar lang onderzoek deed naar een nieuw innovatief aanbod dat zijn plaats kon opeisen op de wereldmarkt. Dat is inmiddels goed en wel gelukt. Startend van nul heeft ntgrate na drie jaar werking al salespunten in België, Spanje, Nederland, Frankrijk, UK en Dubai. Daar komt volgend jaar nieuwe vertegenwoordiging bij in New York, Singapore en Tokio. Ntgrate kan wereldwijd reeds een mooie referentielijst voorleggen, waarop grote namen figureren als Banco Santander, Microsoft of Daimler-Benz.

Productie opdrijven

“De belangstelling voor vloeren in geweven vinyl is groot”, weet Pascal Vantomme. “De architectuurwereld heeft dit product meer en meer in de armen gesloten. Het is een product met drie uitmuntende eigenschappen: slijtvast, onderhoudsvriendelijk en design uitstraling. Overigens kan het niet alleen gebruikt worden voor vloerbekleding maar evenzeer voor wandbekleding. Gezien de interesse wereldwijd, zien we ons verplicht om te blijven innoveren in nieuwe producten zodat we alle wensen van de klant kunnen voldoen. Ook onze productiecapaciteit in Bavikhove wordt opgedreven.”

Top speler

“We gaan voor geïntegreerde totaaloplossingen” aldus Pascal Vantomme. Ntgrate richt zich vooral op de contractmarkt (horeca, burelen, shops,). Ook de residentiële markt maakt echter gebruik van geweven vinyl voor bovenverdiepingen en andere toepassingen. De start-up heeft op wereldschaal reeds zijn plaats verworven in de geweven vinyl markt. “Feit is dat de kwaliteit van ons aanbod, onze uitstraling alsook het made in Belgium logo veel internationale interesse wekt”, aldus Vantomme. “Onze producten, die persoonsnamen dragen als productreferentie maken vooral deel uit van onze unieke identiteit. Elk dessin uit de ‘fair, noble of wild collectie’ spiegelt zich aan een bepaalde karaktereigenschap. Elke kleur  brengt ook zijn eigen uniek verhaal. Ntgrate wil op die manier een persoonlijke band creëren met zijn personeel, klanten, leveranciers, kortom met alle ntgraters all over the world.”